Tijdens de Snowflake Summit, de gebruikersconferentie van de clouddata-specialist, ligt de focus op applicaties. Dit blijkt uit de lancering van hun Native Applications Framework en de introductie van Python. ‘We brengen de applicaties naar de data, en niet omgekeerd.’
Snowflake introduceert tijdens zijn Summit 2022 in Las Vegas hun nieuwe formule Native Applications, waarmee het applicaties omarmt die gerelateerd zijn aan data binnen de Snowflake-omgeving. In de zogenaamde Snowflake Marketplace kunnen organisaties vervolgens hun applicaties in de markt zetten. Dit verbreedt de doelgroep van Snowflake van typische dataprofielen naar meer businessgeoriënteerde productteams die apps willen aanbieden.
Ook de ontwikkelaars komen meer en meer in het vizier. Want naast het nieuwe Native Applications Framework geeft Snowflake ruimte aan de programmeertaal Python binnen Snowpark, waarmee ontwikkelaars hun tools gebruiken en ze serveless inzetten op de Data Cloud van het bedrijf. Hierdoor wordt het ecosysteem van opensource-Python-pakketten en -libraries toegankelijk voor applicatieontwikkelaars, datawetenschappers en -ingenieurs. Waarbij de ontwikkelaars en het dataplatform dus steeds dichter bij elkaar komen.
Disruptie
Het is een opvallende klemtoon van het bedrijf dat intussen tien jaar bestaat. In het begin zette Snowflake in op disruptie binnen datamanagement. Zowat vijf jaar geleden verschoof de focus meer naar de manier waarop organisaties data delen. Die focus blijft nog steeds van tel, maar applicatieontwikkeling komt dus opzetten als aandachtspunt. ‘Het is niet meer nodig om data naar applicaties te brengen. We brengen de applicaties naar de data’, haalt Benoit Dageville, medeoprichter en hoofd producten bij Snowflake aan.
Daarnaast lanceert Snowflake ook een nieuwe Unistore-workload om transactionele en analytische data samen te brengen in hun Data Cloud. Door deze benadering kan gewerkt worden met transactionele en analytische data in één enkel platform.