De Europese mobiliteitsdienstverlener DKV neemt GreenFlux over, een Nederlands leverancier van softwareplatforms voor het opladen van elektrische voertuigen. DKV zet in op koolstofarm transport en biedt wagenparkbestuurders en hun organisaties mobiliteitstoepassingen voor bijvoorbeeld tanken, tol en autowassen. Door de overname van GreenFlux komt daar nu een optie voor het laden van elektrische auto’s bij.
De software van GreenFlux is dusdanig slim dat via de app is te bekijken wanneer het een goed moment is om de auto op te laden. GreenFlux monitort het aanbod en werkt met flexibele prijzen. Zodoende kan een chauffeur zelf het meest ideale moment voor opladen kiezen, maar wordt zo ook een overbelasting van het elektriciteitsnetwerk voorkomen.
‘Als iedereen in Nederland elektrisch zou rijden en elke drie dagen zijn auto moet opladen, dan heb je meer energie nodig dan alle elektriciteitscentrales in Nederland kunnen leveren’, verduidelijkt GreenFlux-ceo Floris van den Broek. ‘Dat moet je op een slimme manier verdelen. De GreenFlux-app werkt daarom met incentives.’
Genomineerd voor Awards
Van den Broek bouwt ongeveer een jaar aan GreenFlux, de negen voorgaande jaren deden de oprichterts Hans de Boer en Jurjen de Jong dit. Tussentijds is een aantal keren het businessmodel omgegooid. Zo leverde GreenFlux oorspronkelijk laadpalen, een activiteit dat in april 2020 verkocht werd aan Joulz. De focus kwam toen te liggen op het bouwen van softwareplatformen. GreenFlux deed dat niet onverdienstelijk en wist dit jaar een nominatie in de wacht te slepen voor de Computable Awards in de categorie Software / Saas.
GreenFlux deed bij de Computable Awards 2021 ook mee in de categorie Tech-startup, maar wist de pitchronde niet te overleven, omdat het bedrijf te oud was om mee te mogen doen. Tijdens de vragenronde kreeg Van den Broek toen al kritische vragen gesteld over het businessmodel, Tegelijk erkende de jury dat GreenFlux een potentie heeft omdat de markt voor elektrisch rijden nagenoeg explodeert.
ICT Group
Tijdens dit juryberaad werd vastgesteld dat GreenFlux geld nodig had om te kunnen opschalen, en dat is precies wat het nu van plan is met de overname door DKV. ‘In de afgelopen tien jaar heeft GreenFlux zijn softwareplatform voor elektrisch laden ontwikkeld en zijn bereik uitgebreid naar 28 landen’, vervolgt Van den Broek. ‘DKV zit in 42 landen. In vijftien landen heeft het zelfs eigen personeel zitten.’ DKV neemt GreenFlux volledig over, inclusief een minderheidsaandeel dat ICT Group in het bedrijf had.
ICT Groep, toen nog actief onder de naam ICT Automatisering, nam in 2015 dit minderheidsbelang in GreenFlux. De dienstverlener hoopte destijds met de investering te profiteren van de opkomst van elektrisch rijden. Beide partijen werken sinds 2012 samen. De technisch dienstverlener ontwikkelde voor Greenflux een back-office voor authenticatie, facturatie en verrekening van gebruikers van elektrische voertuigen.
GreenFlux inside
Nu gaat GreenFlux dus onder de DKV-vlag verder. Het gaat dat doen met hetzelfde personeel, dezelfde ceo en onder de eigen naam. ‘Er verandert weinig. Door de overname krijgen wij vooral internationaal meer bereik’, aldus Van den Broek. ‘Wij worden de techniek voor het laaddeel achter het DKW-pasje. GreenFlux is dus ‘inside’, alsof je een laptop hebt met Intel erin. Als je die laptop koopt, maakt het gebruikers niet uit wat erin zit. Zo is het ook met GreenFlux. De consument weet niet dat wij erin zitten. Dat is ook niet nodig. Zij willen gewoon op een slimme manier hun elektrische auto opladen en onze software zorgt daarvoor.’