Salesforce gaat de zakelijke chat- en collaboratietool Slack definitief overnemen. De customer relationship management (crm)-softwaregigant bereikte overeenstemming over een aankoopbedrag van 27,7 miljard dollar. Daarmee is het de grootste transactie op het gebied van zakelijke software sinds IBM twee jaar geleden Red Hat kocht.
Salesforce heeft met Slack een belangrijke tool in handen voor het samenwerken op afstand. Daarmee denkt het bedrijf uit San Francisco beter te kunnen concurreren met Microsoft in de zakelijke markt. Sinds Covid-19 is het gebruik van platforms voor het werken in groepen hand over hand toegenomen. Salesforce heeft sinds tien jaar wel een eigen tool voor samenwerking, maar Chatter is geen doorslaand succes geworden. Met Slack krijgt Salesforce meer toegang tot snel groeiende, innoverende startups.
Slack dat medio 2019 aan de beurs werd genoteerd, verdwijnt van de beurs. De aandeelhouders moeten daar nog wel toestemming voor geven. Maar het bod van Salesforce is zo hoog dat weinig weerstand wordt verwacht. Salesforce betaalt een premie van 55 procent boven de beurskoers die gold vlak voordat de belangstelling van Salesforce bekend werd. Stewart Butterfield, mede-oprichter en directeur van Slack, blijft bij zijn bedrijf aan het roer.
De afgelopen maanden proberen veel grote techbedrijven mee te liften op de hausse die het werken op afstand doormaakt. Adobe wil Workfront, een leverancier van software voor ‘workforce management’ voor 1,5 miljard dollar overnemen. Atlassian nam afgelopen zomer het Zweedse Mindville (asset management) over. Ook andere bedrijven die software maken die het samenwerken in groepen vergemakkelijkt, worden als potentiële overnamekandidaten gezien. Onder meer voor Asana, Box, Dropbox en Smartsheet zou veel belangstelling bestaan.
Geld is te goedkoop.