De Britse bank HSBC gaat samen met Mulesoft, een dochter van Salesforce, een platform voor digitaal bankieren bouwen via gedeelde api’s. Via Mulesoft’s Anypoint Platform moet zo de fundamenten gelegd worden voor de bank van de toekomst, zegt het bedrijf.
De samenwerking wordt gestuwd door de nieuwe Europese bankregels (PSDII) die het gebruik van externe data bij banken stimuleert. Het nieuwe platform zal gegevens over kredietkaarten, hypotheken, leningen en transacties bundelen van verschillende rekeningen.
Derde partijen zullen ook op het systeem kunnen inhaken en toegang krijgen tot de back-end-systemen van HSBC, zoals voorzien in PSDII. Door meer samen te werken met externe partners zijn eventueel ook nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, zo is de hoop.
‘HSBC heeft duizenden api’s gebouwd met MuleSoft in een applicatienetwerk en ze uitgerold over verschillende omgevingen om nieuwe en consistente klantervaringen op te bouwen’, zegt Dinesh Kiwani, cto en cio van HSBC. ‘We konden de ontwikkeltijd met driekwart inkorten en om de twee weken nieuwe functies uitbrengen, in plaats van om het kwartaal.’
HSBC is een van de grootste banken ter wereld en bedient een slordige 38 miljoen klanten.