Frustraties over programmeertaal Perl, techtalenten die depressief worden, managers die nauwelijks iets snappen van ict en veel ontevreden werknemers. Ontwikkelaars en ex-medewerkers van het online-platform voor vakantieboekingen, Booking.com, schetsen een gitzwart beeld van het bedrijf als werkgever.
De Volkskrant sprak de afgelopen maanden met vijftien (oud)-werknemers van het bedrijf. In het stuk ‘Bookings burn-out machine’ uit de zaterdagbijlage, dat ook online te vinden is – klagen de ontwikkelaars over programmeertaal Perl, dat de basis vormt van het online-platform en waaraan volgens hen veel te star wordt vastgehouden. Kritiek op Perl kan volgens een anonieme bron zelfs op ontslag komen te staan.
De ontwikkelaars begrijpen dat een bedrijf dat eind jaren negentig is ontstaan een zekere legacy met zich meedraagt, maar volgens de ex-medewerkers ontstaat er een ‘nauwelijks nog te ontwarren kluwen van miljoenen regels code’, vat de krant samen.
Daarmee zou het bedrijf zich ook in de vingers snijden in de zoektocht naar nieuw talent. Nieuwkomers hebben in veel gevallen geen kennis van Perl en gaan liever aan de slag met Python en JavaScript aan de slag. Eenmaal aan boord van het bedrijf groeit de frustratie, vertelt een medewerker aan de krant. Ook stellen ze dat het bedrijf technisch steeds verder achterloopt en steeds minder goed op de cv van een developer staat.
Onder de indruk
Booking.com blijkt er overigens alles aan te doen om techtalent, ook vanuit het buitenland naar Nederland te halen. Vrijwel iedereen met wie de Volkskrant sprak, is onder de indruk van de moeite die het bedrijf doet voor nieuwe werknemers. ‘Hun koffers inpakken, bed uit elkaar halen, verhuisdozen in de zeecontainer, vliegtickets boeken, visa regelen, een appartement vinden, de huur aanbetalen, een school zoeken voor de kinderen, een sollicitatiecursus voor de partner – het scheelt niet veel of Booking.com zou voor vrijgezelle expats meteen ook maar een geliefde regelen’, aldus een betrokkene.
Eenmaal aan boord raken ze gefrustreerd over de mogelijkheden om hun talent in te zetten. ‘Nieuwe werknemers wordt de wereld beloofd bij het grote Booking, maar uiteindelijk mogen ze dan aan een postzegel werken – heel simpele dingen, bij wijze van spreken het zoekvak een beetje naar links verschuiven, of iets blauws veranderen in groen’, laat een ex-medewerker optekenen.
Groeispurt
Ook is er frustratie over uitdijende managementslagen waardoor het lang duurt voordat er in de top besluiten worden genomen over vernieuwingen. Op Glassdoor.com, een site waar medewerkers anoniem een beeld geven van hun werkgever, staan veel klachten van (ex-)-medewerkers.
Het van oorsprong Amsterdamse Booking.com maakte met de opkomst van het online reizen boeken een enorme groeispurt door. Het aantal ict’ers groeide in een paar jaar van zestig naar 2500 man.
Booking.com-directeur Gillian Tans, die volgens de krant op een zijspoor is gezet, laat weten dat de bedrijfstop zich niet herkent in het geschetste beeld. De topvrouw erkent dat het bedrijf een groei heeft doorgemaakt en kent de negatieve recensies op Glassdoor. Ze stelt daar tegenover dat het bedrijf niet, zoals veel andere bedrijven wel doen, medewerkers oproept om daar positieve recensies te plaatsen. Volgens medebestuurder zijn die recensies juist het gevolg van de bedrijfscultuur waarin mensen worden aangemoedigd hun kritiek te uiten. Maar over het geschetste beeld van het bedrijf als werkgever is de bedrijfstop resoluut: ‘De kritiek weerspiegelt mijn eigen ervaringen noch die van mijn naaste collega’s’, laat Tans weten in een reactie aan de Volkskrant.
Ahhh dus omdat het de hedendaagste ICT wereld wordt gedomineerd door amateurs die niet in staat zijn om enig niveau te bereiken moeten we maar allemaal met technologie voor kleuters aan de gang.
No wonder dat zoveel ict-projecten mislukken.
Ik weet dat booking.com een slechte naam heeft maar je kan zelf voor je solliciteerd wel even de moeite nemen om te kijken of het bedrijf wel bij je past.
De meeste grote ICT bedrijven zijn net zo dramatisch als booking.com. Vaak omdat ze hun werknemers als ‘human resources’ beschouwen en behandelen.