ABN Amro heeft in samenwerking met de Zweedse fintech startup Tink een app ontwikkeld. Deze Grip-app biedt klanten inzicht in hun financiële situatie. Hiermee krijgen zij meer grip op hun inkomsten en uitgaven. De bank is een pilot gestart onder tienduizend klanten met iOS-apparaten, Apple dus,. Met de verkregen feedback wil het de app doorontwikkelen.
ABN Amro meent dat de helft van zijn klanten graag meer inzicht wil hebben in de financiële situatie. Daarnaast wil een kwart de uitgaven beter onder controle krijgen. De Grip-app moet hier aan bijdragen. Het biedt gebruikers inzicht in de inkomsten en uitgaven, helpt ze met budgetteren en toont hoeveel geld er deze maand nog over is.
De Grip-app is ontwikkeld in samenwerking met de fintech start-up Tink. Dit bedrijf heeft in Zweden een soortgelijke app financiële ontwikkeld en beschikt ondertussen over meer dan driehonderdduizend gebruikers. De Grip-app van ABN Amro is gebaseerd op het concept van de technologie van deze Zweedse app. De introductie van de app start met een pilot onder tienduizend klanten met een (Apple) iOS-apparaat. Bij positieve resultaten wordt de app voor alle klanten beschikbaar gesteld en komt er in ieder geval dus ook een Android-versie. Een Windows-versie ligt vooralsnog niet in het verschiet.
Start-ups
ABN Amro werkt met start-ups samen sneller innovatieve producten te bieden. Zo heeft het onlangs kantoorruimte op De Munt in Amsterdam beschikbaar gesteld voor jonge en innovatieve bedrijven. De bedrijven die intrekken in de nieuwe ruimte moeten profiteren van de kennis van financieringen, belastingen en het zakelijk netwerk van de bank. Daarnaast heeft de bank het ‘Digital Impact Fund’ opgericht. Hiermee investeert het tien miljoen euro in fintech start-ups.
Gaaf hoe een grote organisatie als ABN AMRO de samenwerking met start-ups opzoekt. Steeds vaker zullen grote bedrijven kleinere organisaties nodig hebben om snel en relevant in te kunnen spelen op vragen vanuit de markt en zullen kleine organisaties het kapitaal van de grotere nodig hebben om nieuwe concepten in de markt te zetten.