Ict-detacheerder Corso staat, na de verkoop aan het beursgenoteerde Aamigoo in 2011, sinds kort weer op eigen benen. Directeur en aandeelhouder Jan van Soest , die na de verkoop een financieel belang heeft behouden in de onderneming, kocht het bedrijf terug. Reden voor de terugkoop zijn verschillen van inzicht.
Vanaf de oprichting van Corso in 1991 is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grotere en sterkere ict-detacheerders van Nederland. De hoop en verwachting was dat deze ontwikkeling zich onder de nieuwe eigenaar zou voortzetten. Door verschillen van inzicht op belangrijke punten pakte dit in de praktijk echter anders uit. Deze situatie heeft geleid tot het besluit Corso terug te kopen en het bedrijf terug te brengen naar hoe het was voor de overname.
Liquiditeit onder druk
Corso ziet zich echter geconfronteerd met zaken die een snelle voortgang in de weg staan, want er is sprake van een grote achterstand in de administratieve verwerking. Dit heeft gevolgen voor de facturering en de factoring, waardoor de liquiditeit onder druk is komen te staan. Corso werkt hard om de administratieve achterstand zo spoedig mogelijk weg te werken. Het bedrijf belooft plechtig dat iedereen betaald zal worden.
Op dit moment werken er veertig mensen bij Corso en is er een volledig nieuwe directie aangesteld. Deze bestaat uit algemeen directeuren Fred de Kruijf en Jan van Soest en financieel manager Dennis Tamse. Corso is sinds 1991 gespecialiseerd in het bemiddelen van zzp’ers, tijdelijk personeel en specialisten in dienst van derden. Op het gebied van ict, maar ook steeds meer op andere vakgebieden.
Naar mijn mening is dit artikel een beetje te kort door de bocht, de meesten van ons weten wel hoe de vork in de steel steekt (inclusief de bedragen die erbij gemoeid zijn). Feitelijk is er mismanagement gepleegd, o.a. door de idiote ideeën over een nieuw soort dienstverlening in de US. In mijn kennissenkring is een groot aantal ZZP’ers die deze week hun facturen van de eerste maand van dit jaar betaald kregen (en dat na grote druk van de opdrachtgever). Ik kan dan ook niet anders dan het nieuwe management veel succes wensen, maar ben bang dat de afbreuk aan naam en bedrijf al heeft plaatsgevonden.
Dat van die administratieve achterstand klopt volgens mij niet. Al mijn collega’s die ook een contract via Corso hebben en ikzelf wachten nog op hun eerste betaling van dit jaar. De facturen zijn allang door de eindklant betaald (facturen doorsturen doet Corso wel snel, dat deel van de administratie draait prima…) maar doorbetalen aan diegenen die er voor gewerkt hebben doen ze nog niet.
Accountmanagers beloven aan de telefoon elke keer dat ‘elke factuur betaald gaat worden’, maar een termijn kunnen ze niet noemen.
Vandaag voor de zoveelste keer achter mijn openstaande facturen aangebeld. Er staat nog 17.000 euro open. Krijg ik bericht dat ze vandaag failliet verklaard zijn 🙁 Schandalig. Wanbeleid.