Ict-dienstverlener Capgemini Nederland heeft de detacheringsmakelaar Dunit opgezet. Dit nieuwe bedrijf gaat zich bezighouden met het detacheren van zelfstandige ict-professionals en zzp’ers die zich begeven op het snijvlak van de business en ict. Oud-Sogeti-cfo Ronald Spaans wordt de nieuwe directeur van het bedrijf, dat een zelfstandige status krijgt binnen de Capgemini-groep. Spaans ging vorig jaar naar Capgemini over om Dunit voor te bereiden.
Dunit is opgezet vanuit Capgemini, waarbij zusterdienstverlener Sogeti geholpen heeft. De detacheringsmakelaar start met ruim tien mensen. In portfolio heeft Dunit ongeveer achthonderd actieve professionals en een paar duizend passieve. Deze groep zelfstandigen komt uit het Capgenmini-bestand. De in te zetten professionals hebben tussen de vier en zeven jaar relevante werkervaring.
Stap naar internationaal
Capgemini speelt met Dunit in op twee ontwikkelingen in de Nederlandse ict-markt. Zo groeit het aantal zelfstandig ict’ers en ontstaat er een steeds meer flexibele markt. Daarnaast vragen organisaties steeds vaker naar snel inzetbare, ervaren professionals. In Nederland zijn deze trends duidelijker waarneembaar dan in andere landen, waardoor Capgemini hier met Dunit start. Als de detacheringsmakelaar hier aanslaat, dan gaat Dunit waarschijnlijk internationaal.
Begin januari 2013 werd al bekend dat Capgemini een eigen detacheringsmakelaar ging opzetten. Dit nieuws kwam tegelijk met de vraag van Capgemini aan vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers om per januari 2013 salaris in te leveren. Mocht personeel dit weigeren, dan wordt bijscholing verplicht gesteld. Ook maakte Capgemini bekend dat het voortaan afziet van het ontwikkelen van lokale diensten specifiek voor de Nederlandse markt. Vakcentrale CNV was niet te spreken over de maatregelen.
Op zich een logisch gevolg. De mensen op de bank kunnen nu tegen gereduceerd tarief weg gezet gaan worden.
Een baanbrekend (letterlijk) en innovatief idee van Cap Gemini!
Innovatief? Ordina heeft Sourcepower CGI Independit. Getronics had Protem hier is niks nieuws aan.
Het staat er echt! Dan wordt bijscholing verplicht gesteld. In de ICT moet je je ALTIJD bijscholen. Dit is wat mij betreft zo’n open deur. Te lang, te makkelijk geld verdiend , denk ik?
Kunnen ze hun “oude” afgedankte, overbetaalde werknemers in een detapool stoppen en als ZZP’er voor 3 tientjes per uur aan het werk zetten?
Weer een recruter/detacheerding cowboy erbij die ZZP’er gaat uitzuigen?
Capgemini’s imago gaat hen nu al vooruit,….Doodgeboren kindje dus.
Ben wel benieuwd wat de voordelen voor de ZZP’ers zijn in vergelijking met detachering via gespecialiseerde bureaus als Corso.
Trouwens over die maximaal 7 jaar werkervaring: ik ken oud-Cappers die toch duidelijk meer dan die 7 jaar relevante werkervaring hebben. Zijn die misschien te goed en daardoor toch weer te duur?
Zojuist even het produkt en tooling bekeken is gewoon een Blue Carpet oplossing kun je beter naar Blue Carpet gaan kost minder marge voor een zzp-er. Goedkoop van Capgemini om niet zelf met een visie en oplossing te komen maar waarom zou je met al die leegloop niet eens zelf wat proberen te doen? Zelf wat bedenken en proberen is lastig denk ik dan.
Of is dit dan toch de eerste implementatie van Aamigoo bij een klant van een deelneming van Aamigoo?