De relatief dure Capgemini-medewerkers die niet akkoord gaan met een salarisverlaging moeten van de ict-dienstverlener hun competenties verbeteren. Op die manier kan volgens het bedrijf de zogeheten scheefgroei worden tegen gegaan. Capgemini maakte onlangs bekend dat het aan vierhonderd medewerkers een salarisverlaging heeft gevraagd omdat hun loon niet meer strookt met hun marktwaarde.
Tegen het plan van Capgemini is veel weerstand ontstaan. Op de website van Computable zijn tientallen reacties te lezen van mensen die niets in het plan van de dienstverlener zien. Termen als ‘morele rotstreek’, ‘schrappen bonussen’ en ‘aanpakken management’ komen veelvuldig voor. Ook wordt Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg veelvuldig aangevallen. Veel mensen vinden dat hij een voorbeeld moet stellen door zelf salaris in te leveren. Versteeg is dit vooralsnog niet van plan. Als zijn baas hem daar om vraagt, zal hij het verzoek in overweging nemen.
Salaris flink uit de pas
Een Capgemini-medewerker ziet de vraag van zijn werkgever helemaal niet zo negatief. ‘Bij een aantal medewerkers is het salaris flink uit de pas gelopen. Oorzaken zijn overnames als BAS waarmee slecht inzetbare, dure medewerkers zijn binnengekomen. Uiteindelijk gaat het slechts om 7 procent van het totaal aantal medewerkers. Helaas hoor ik niet tot die 7 procent, want dan had ik de afgelopen jaren lekker gevangen. Wel hoop ik dat er nu meer salarisruimte komt voor mensen met potentieel.’
Veel mensen die reageren vragen zich ook af welke garanties mensen krijgen als ze de salarisverlaging accepteren. Capgemini is daar niet duidelijk over, maar het lijkt erop dat hun baan dan wel gegarandeerd is. ‘Een volledige baangarantie kunnen wij niet geven’, zegt een woordvoerster. Op de vraag wat er gebeurt met weigeraars antwoordt zij: ‘Het probleem zit hem in de scheefgroei. Als iemand geen loon wil inleveren, dan moet hij op een andere manier de scheefgroei tegengaan. Dan zal hij dus zijn competenties moeten aanscherpen.’
Salarisverlaging
Onlangs vroeg Capgemini vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers om per januari 2013 salaris in te leveren. De salariskorting kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 10 procent. Door aan ongeveer 7 procent van het personeelsbestand minder loon te betalen wil Capgemini een nieuwe reorganisatie voorkomen. De vraag om salarisverlaging is onderdeel van het transformatieprogramma dat vorig jaar gestart is. Onderdeel van dit turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, is een vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Volgens topman Versteeg zorgt scheefgroei tussen salaris en marktwaarde ervoor dat de continuïteit van de organisatie en de werkgelegenheid in gevaar komt.
Eindelijk, het probleem wordt voor een deel bij de wortel aangepakt. De hoge lonen versus de waarde die mensen creëren vs zorg dat je mensen hebt die waarde creëren en dat kan alleen door training. De vraag is, keert de wal het schip of zinkt het schip.
De opmerkingen zo lezende zijn we het er kenlijk allemaal wel mee eens dat de titel van dit artikel nogal stigmatiserend is.
‘Dat ICT tuig dat weigert salaris in te leveren !’, ‘Bijscholen dat gajes !’
Een wat minder Telegraaf achtige kop doet het ook prima voor dit verder behoorlijk actuele onderwerp.
Daarbij ‘grotere kans op baanbehoud bij accepteren lager loon’
Zelf denk ik dat er een grotere kans is op baanbehoud (dan wel een andere baan) als zowel werkgever als werknemer inzien dat parate kennis belangrijker is om je marktwaarde voor de toekomst te waarborgen.
Helemaal eens Pascal.
De titel was erg direct. Dat ben ik met je eens.
Maar ja een pakkende titel (lees confronterend) levert nu eenmaal lezers en deze leuke en leerzame discussie op. En daar draait het nu eenmaal om op een website zoals deze.
Ik ga niet ieders reactie lezen.
Daar heeft de kop een ’te hoog Aldi niveau voor’.
Wat ik wel weet is dat de werkgever bepaald wat er gebeurd.
No 1 else.
Hoe slim/goed je ook denk te zijn.
Werkgever niet tevreden, jij denkt dat je beter kan, …wegwezen.