Bij automatiseerder Logica verdwijnen driehonderd banen. De nieuwe eigenaar, het Canadese CGI, wil de organisatie stroomlijnen. Welke banen worden weggesneden en op welke termijn is nog niet bekend. Wel is bekend dat het om een mix van declarabele en non-declarabele functies gaat. Bij Logica is net een reorganisatie afgerond waarbij zestig ondersteunende functies zijn geschrapt. Er werken momenteel 4400 mensen bij Logica in Nederland.
Logica maakte een voormelding van de nieuwe reorganisatieronde tijdens een recent gesprek met de vakbonden over de net afgeronde reorganisatie. Volgens een woordvoerster betekent dit dat deze nieuwe ronde eerst nog door het adviestraject met de sociale partners moet, voordat die daadwerkelijk uitgevoerd kan worden.
Volgens vakbond De Unie heeft deze reorganisatie, waarbij zo'n driehonderd banen verdwijnen, te maken met de integratie van Logica in de organisatie van het Canadese CGI. Dit ict-concern zal de coördinatie van een aantal kerntaken die nu nog bij Logica ligt, centraal willen aansturen. Daarnaast wil de nieuwe eigenaar dat de Nederlandse organisatie van Logica goedkoper gaat opereren.
CGI maakte eind mei bekend Logica te willen overnemen. De overname werd afgelopen augustus definitief. Ron de Mos (ex-KPN), die sinds 1 november 2012 de nieuwe baas van de Nederlandse activiteiten van ict-dienstverlener is, zal de reorganisatie gaan leiden.
Bij de ict-dienstverlener verdwenen in het voorjaar ook al vierhonderd tot vijfhonderd banen in de Benelux-organisatie na tegenvallende resultaten. Logica is niet de enige grote automatiseerder die het lastig heeft op de ict-dienstenmarkt. Ook concurrenten als IBM, HP, Capgemini, Ordina en KPN Corporate Market voeren regelmatig reorganisatierondes door.
Erg jammer. Ooit een mooie organisatie en over een paar jaar is er helemaal niets meer van over… Groter is niet altijd beter en zeker niet leuker.
Het ging al niet goed met Logica Benelux, dit was te verwachten….
Logica is prijstechnisch niet in staat concurrerend te offreren, mede door de nog steeds achterlijk hoge overheadkosten die de organisatie kent. Daarnaast heeft men niet de kwaliteit in huis dit op inhoud te compenseren waardoor strategische opdrachten aan de neus van Logica voorbij gaan. De toppers vertrekken (zijn vertrokken) en talent wordt niet de ruimte geboden zich te ontwikkelen. CGI zou er goed aan doen de bezem te halen door de level 4,5,6, (proces!)managers die over het algemeen zeer beperkt waarde toevoegen in de realisatie van het bedrijfsresultaat. De teloorgang van een eens zo succesvol en charismatische organisatie.
De management reorganisatie van drie jaar geleden waarbij 30% van de overhead er uit moest was al onvoldoende. Zeker als daarna weer velen via de achterdeur toch weer naar binnen worden gehaald.
Ex Logicaan verwoordt het goed. Maak de organisatie winstgevend door de bureaucratie eruit te halen en door te richten op efficiente bedrijfsvoering waarbij management ondersteunend ipv leidend en frustrerend is. Vooral dit laatste heeft er in de afgelopen jaar voor gezorgd dat de goede, creatieve IT-er zich niet thuis kan voelen in deze organisatie. Ik kan het weten want ik was ook een Logicaan(CMG). Misschien moeten ze weer terug naar het CMG model
Huidige Logica wordt slécht aangestuurd door de managers van levens 4,5,6.
Ze doet niets aan om een strategische organisatie van te maken. Bovedien maken de consultants dood moe. Er is geen ondersteuning aan consultants.
De belangrijkste taak voor Ron de Mos is de managers vegen naar bezemkast.
Ik ken Logica niet van binnenuit, maar ik herken de vlucht van de leiding van het bedrijf om te kiezen voor de gemakkelijke optie n.l. continiuteit waarborgen door mensen ontslaan.
Deze houding getuigt van kortzichtigheid en het forceert mij tegelijkertijd om te denken aan falende, wellicht incomptente beleidbepalers.
Als klant zou ik twee nadenken voordat ik met zo een bedrijf in zee gaat (b.v. als ik met logica zaken doe dan zou het zo kunnen dat ze me laten zitten midden in een project).
Bij het detacheringsbedrijf waar ik zit gaat het management zeer respectvol om met mensen en ziet ontslag niet als eerste middel om continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Ondanks teruglopende cijfers komt het bedrijf haar woord na en blijft investeren in een duurzame relatie tussen medewerker en bedrijf. In gegeven omstandigheid en bij “zwaar weer” ben ik eerder bereid en te accepteren als het bedrijf mensen gaat ontslaan.
Wat Logica en gelijksoortige bedrijven doen vind ik merkwaardig en misschien zou ik inderdaad de noodzaak van deze beleidbepalers binnen het bedrijf willen onderzoeken boven de “gewone” medewerkers.