Tata Steel schrapt 35 van de 360 Nederlandse ict-banen. Gedwongen ontslagen worden zoveel mogelijk voorkomen en het staalbedrijf probeert mensen zoveel mogelijk op andere afdelingen binnen het concern te plaatsen. Daarnaast gaat Tata Steel meer ict uitbesteden.
De reorganisatie is nodig om betere ondersteuning te kunnen bieden aan de staalonderneming. Standaardapplicaties zullen zoveel mogelijk bij derde partijen worden ondergebracht, net als de applicaties die op den duur gaan worden uitgefaseerd. 'De ict-afdeling gaat zich vooral richten op processen en projecten die toegevoegde waarde bieden aan de core business van het bedrijf', zegt woordvoerder Robert Moens. 'Eén van de meest prominente voorbeelden is dat zij zich gaan bezighouden met supply chain mangement.'
Met de reorganisatie van de ict-afdeling wil Tata Steel vooral synergie creëren binnen het concern. De Nederlandse ict-afdeling is onderdeel van een Europees geordend systeem. Hierin werken in totaal 630 ict'ers.
Peak-IT en InWork
Begin 2012 heeft staalleverancier Tata Steel de detacheerders Peak-IT en InWork aangesteld voor het leveren van mensen voor de IT Service Desk. De bedrijven leveren elk gedurende drie jaar gemiddeld acht mensen aan Tata Steel. Het contract vertegenwoordigt per detacheerder een waarde van bijna één miljoen euro en kan jaarlijks worden opgezegd, maar kan na drie jaar ook worden verlengd.
1000000 / 3 / 8 = 41600 per persoon per jaar omzet
Komt neer op ongeveer 25 euro per uur per persoon.
Dat duidt op onwetende beginners op de 1e lijns helpdesk, met onverstaanbare outsources op de 2e en 3e lijns ondersteuning.
De Tata-gebruikers staat een avontuurlijke tijd te wachten.
‘Synergie creëren’ door middel van uitbesteding … hmm
Het is eerder verwonderlijk dat juist een bedrijf als Tata Steel de hele helpdesk niet naar India heeft geoutsourced (evt. via een Nederlandse it-partner).