Salesforce onthult met Genie, een dataplatform dat de focus legt op realtime en openheid. Wat kan zo’n platform betekenen voor bedrijven en klanten? ‘Er is een nieuw soort van data-lake gecreëerd.’
Salesforce deed de aankondiging tijdens Dreamforce, de jaarlijkse gebruikersconferentie. Het verhaal achter Genie is dat de meeste klanten verwachten dat elke interactie met een bedrijf gepersonaliseerd is. Medewerkers lopen het risico een kostbare klant te verliezen als ze geen volledig realtime-beeld hebben van elk contactpunt.
Tegelijk is in realtime inspelen op de behoeften van de klant een uitdaging, vermits de hoeveelheid data die elk jaar wordt gecreëerd, vastgelegd, gerepliceerd en geconsumeerd naar verwachting meer dan verdubbeld zal zijn tegen 2026. ‘In de meeste bedrijven blijven data echter verspreid en overlappen ze elkaar. Bedrijven gebruiken gemiddeld 976 afzonderlijke apps. Dat betekent potentieel 976 versies van één enkele klant’, klinkt het bij Salesforce.
Belangrijkste innovatie
‘Daarom hebben we Genie ontwikkeld, de belangrijkste innovatie in de geschiedenis van het Salesforce-platform’, oppert Bret Taylor, co-ceo bij Salesforce tijdens de aankondiging. Genie neemt realtime-datastromen op, slaat ze op grote schaal op en combineert ze met transactionele data van Salesforce. Genie omvat ingebouwde connectoren die data binnenhalen van elk kanaal (mobiel, internet, api’s), oude gegevens via MuleSoft en historische gegevens uit eigen data-lakes.
Hoe moeten we de aankondiging duiden? ‘Het gaat om een bredere invulling van het concept van een customer data platform’, situeert oppert Mike Verledens, ceo van het Belgische Sparklink, dat zich specialiseert in softwareontwikkeling op het Salesforce-platform. ‘Door de toenemende hoeveelheid aan klantendata hebben ze een nieuw soort van data-lake gecreëerd met connectoren naar andere bronnen die eveneens andere data dan klantendata, aanleveren’, stelt hij. Of hoe de definitie van zo’n cdp is opengetrokken en kan dienen voor verschillende soorten data.
Genie transformeert en harmoniseert de data in een realtime-klantengrafiek, een bestand met een eenduidig klantenprofiel. Omdat Genie is opgebouwd op basis van het metadatamodel van Salesforce, moet alles in die klantengrafiek zichtbaar en bruikbaar zijn in de volledige Customer 360, elke sectoroplossing, AppExchange en aangepaste apps.
Snowflake en AWS
Naast Genie kunnen volgens het bedrijf ook andere diensten zoals Einstein AI (de ai-technologie van Salesforce) de kracht van realtime-data benutten. Zo zou Einstein, dat dagelijks meer dan 175 miljard voorspellingen genereert, voortaan personaliseringen en voorspellingen kunnen leveren op basis van realtime-gegevens.
Naast het realtime-gegeven valt ook de openheid op, met samenwerkingen met bedrijven als Snowflake en AWS. Zo heeft Genie rechtstreeks toegang tot in Snowflake opgeslagen data en omgekeerd. Dit moet een realtime-Customer 360-overzicht op beide platformen mogelijk maken zonder data te verplaatsen of te dupliceren.
Een andere samenwerking draait rond ‘bring your own ai’ met Amazon SageMaker. Die moet organisaties en hun datawetenschappers in staat stellen SageMaker, Amazons cloudplatform voor machine learning, rechtstreeks te gebruiken in combinatie met Einstein van Salesforce om nieuwe ai-modellen te creëren afgestemd op de behoeften van hun bedrijf.