Tegen Oracle is in Californië een juridische groepsactie begonnen die het ongebreideld verzamelen van persoonlijke gegevens moet voorkomen. Een Iers-Amerikaanse groep privacy-activisten wil – wat ze noemt – Oracle’s wereldwijde surveillance-machine tot staan brengen.
Dr. Johnny Ryan, senior fellow van de Ierse Raad voor Burgerlijke Vrijheden, beschuldigt samen met twee Amerikaanse privacy-activisten Oracle ervan op grote schaal dossiers over burgers te verkopen. Daarin zou informatie staan over onder meer hun politieke denkbeelden en online aankopen. Oracle zou ook externe ‘makelaars in data’ toestaan allerlei persoonlijke informatie die zonder toestemming van betrokken burgers is verkregen, via de Oracle Data Marketplace te verhandelen.
Precies weten
De privacy-activisten wijzen op claims van Oracle in het verleden. Al in 2016 zei Oracle-topman Larry Ellison (zie video) dat over vijf miljard burgers gedetailleerde dossiers zijn vergaard. En momenteel claimt Oracle van 115 miljoen huishoudens precies te weten hoe ze leven. Wil je weten wat iemand thuis, in een restaurant of bijvoorbeeld in een sportsbar drinkt, dan kan je die informatie bij Oracle kopen. Of het nu gaat om kombucha, hard seltzer of alcoholvrij bier, Oracle is van alle markten thuis.
Oracle’s dossiers over mensen bevatten namen, thuisadressen, e-mails, online aankopen en in de fysieke wereld bewegingspatronen, inkomensgegevens, politieke standpunten en gedetailleerde overzichten van iemands online activiteiten. TechCrunch kwam er achter dat Oracle zelfs wist dat een Duitser met een prepaid debit card op een bepaalde datum tien euro inzette op een site voor esports-weddenschappen.
[Tekst gaat onder de video verder.]
Gevaarlijke missie
Volgens Johnny Ryan schendt Oracle de privacy van miljarden wereldburgers. Hij zegt dat Oracle op een gevaarlijke missie zit om precies te volgen hoe mensen bewegen en wat ze doen.
Overigens sleepte The Privacy Collective (TPC) Oracle twee jaar geleden voor de Nederlandse rechter wegens het onrechtmatig verzamelen en gebruiken van gegevens van internetgebruikers. Maar eind vorig jaar vond de rechter deze claimstichting, die in deze kwestie optrad namens Nederlandse internetgebruikers, onvoldoende representatief. In september 2020 meldde AdWeek dat Oracle in Europa geen ’third-party data targeting services’ meer aanbiedt.