Informatiebedrijf Matrixian Group uit Amsterdam versterkt zijn databronnen door de overname van aanbieder van lokaal nieuws Drimble. De laatste verzamelt bijvoorbeeld politienieuws, hetgeen Matrixian kan gebruiken voor zijn zogeheten Urban Intelligence-oplossing om op buurtniveau nauwkeurig te voorspellen hoe groot de kans is op een inbraak.
Drimble.nl uit Blaricum is een grote ‘hyperlokale’ informatiewebsite in Nederland, met een bereik van zo’n 3,2 miljoen unieke bezoekers en twaalf miljoen pageviews per maand. Het bedrijf is tevens eigenaar van Newschamber.com, een equivalent van Drimble.nl gericht op de Verenigde Staten, en een aantal Spot On-merken zoals spotonflorida.com.
Binnen Matrixian Group houdt een team van dertig mensen databases bij van circa 2,9 miljoen bedrijven, 7,4 miljoen huishoudens in Nederland en de gegevens van alle adressen in Europa. Zo verzamelt Matrixian in zijn Avix-woningwaardemodel al tien jaar historie met bouwvergunningen en bestemmingsplannen. Zo is een voorspeller ontstaan voor de woningwaarden die het bedrijf levert aan vastgoedprofessionals en financiële instellingen.
‘Met de kennis van Matrixian en de data van Drimble kunnen we nieuwe informatiediensten aanbieden. Sommige diensten zullen gratis zijn, andere diensten voor de zakelijke markt betaald. Deze overname geeft ons op meerdere vlakken een sprong vooruit. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht”, aldus Luke Liplijn, baas van de Matrixian Group.
Liefde voor data
Betrouwbare informatiediensten leveren, gebaseerd op (open) data, en liefde voor het beschikbaar maken van informatie op lokaal niveau, dat is wat Matrixian Group met Drimble.nl verbindt, stelt Liplijn. ‘Onze beide bedrijven verzamelen al decennia dagelijks informatie over bedrijven, adressen en buurten, het past in de strategie van Matrixian om meer informatiediensten aan te bieden aan de kleinzakelijke markt en consumenten. Daar gaan we in investeren.’
Volgens Jan Litjens, oprichter en directeur van Drimble.nl, ontstaat er door het samengaan van de twee bedrijven een ‘hyperlocal nieuws- en informatieplatform met sterke content, waarmee we onderscheidende diensten aan consumenten en bedrijven leveren.’