Het Nederlandse bedrijf CM.com dat een communicatie- en betaalplatform biedt, neemt CX Company over. Dit is een Nederlands cloudgebaseerd digitaal communicatie-platform dat klanten persoonlijk benadert via virtuele assistenten, intelligente chatbots en met hulp van kunstmatige intelligentie. CM.com betaalt 15,5 miljoen euro voor het bedrijf.
Bij CX Company, gevestigd in Rotterdam, werken zo’n vijftig mensen. Vorig jaar behaalde de onderneming een omzet van zo’n zes miljoen. Het bedrijf is op dit moment actief in Nederland, het VK, Duitsland en Frankrijk. Het focust op klanten binnen de financiële sector en de telecomindustrie. Klanten zijn KLM, ASR, Aegon en ANWB.
Mobile first
Jeroen van Glabbeek, ceo van CM.com, geeft aan dat de smartphone de manier wordt om communicatie tussen bedrijven en klanten te faciliteren. Daarom investeert het bedrijf in het CM.com-platform door samen te werken met Apple, Google, Facebook en Tencent om mobiele berichten te verrijken met foto’s, video’s en andere mogelijkheden. Hij noemt de chatbot-technologie van CX Company hier een perfecte aanvulling op en geeft aan de nummer één te willen worden op het gebied van bedrijfscommunicatie. CX Company wil met de overname verder groeien als een grote speler in Europa en daarbuiten.
Concreet worden de ai-toepassingen van CX Company toegevoegd aan het platform van CM.com. Het bedrijf wil hiermee een allround-leverancier worden van conversatietoepassingen. Volgens de onderneming is hier veel vraag naar, ook in nieuwe markten als het Midden-Oosten, Afrika en de VS. De twee oprichters van CX Company, Jaap van Gent en Dirk Jan Dokman, blijven bij het bedrijf betrokken.