De Amerikaanse cms-specialist Salesforce heeft het eveneens Amerikaanse Mulesoft overgenomen. Salesforce betaalt er zo’n 6,5 miljard dollar voor in cash en aandelen. Het is de grootste acquisitie ooit voor Salesforce.
Het beursgenoteerde Mulesoft maakt software waarmee entreprise apps, data en diensten aan elkaar gekoppeld kunnen worden, via de cloud of on premise. Zo’n twaalfhonderd grote bedrijven, waaronder Coca-Cola, Unilever en Barclays, maken er gebruik van om hun efficiëntie op te krikken. ‘Samen zullen Salesforce en Mulesoft hun klanten de kans bieden om alle informatie uit hun bedrijven te koppelen via alle publieke en private cloud en andere databronnen en zo innovatie aanzwengelen’, zegt Salesforce-ceo Mark Benioff.
Mulesoft moet een belangrijke kracht worden achter de nieuwe Salesforce Integration Cloud, zo schrijft Salesforce in een persbericht. Dat moet diepe consumenteninzichten bieden op basis van data, waar die zich ook bevindt. Tegelijk zal Mulesoft ook zijn eigen Anypoint Platform verder blijven ontwikkelen.
De overname moet tegen eind juli afgerond zijn, zo verwachten beide bedrijven. De prijs die Salesforce voor Mulesoft betaalt, 44,89 dollar per aandeel, ligt zo’n 36 procent hoger dan de laatste slotkoers van het bedrijf.