Het Rotterdamse Metrixlab neemt de Frans-Amerikaanse branchegenoot CRM Metrix over. Beide bedrijven meten de effectiviteit van digitale media en online marketing. CRM Metrix heeft voornamelijk leveranciers van levensmiddelen en consumentenproducten als klant. Alle vijftig medewerkers van CRM Metrix treden in dienst bij Metrixlab. Het personeelsbestand stijgt daardoor naar tweehonderd man. Van de overname zijn geen financiële details bekendgemaakt.
Volgens de directeur en oprichter van Metrixlab, Han de Groot, vormen klanten als Nestlé en L'Oreal een mooie aanvulling op het klantenbestand. Metrixlab is voornamelijk gericht op mediabedrijven, telecom- en technologieleveranciers. Het heeft onder andere Philips als klant.
De branchegenoten rekenen door wat het rendement uit online marketing is. Het gaat bijvoorbeeld om de vraag hoe de opbrengsten en investeringen in online-marketing zich verhouden tot het rendement uit traditionele reclame-uitingen op televisie en via buitenreclame.
Coca-Cola
CRM Metrix behaalt het grootste deel van de omzet met zijn softwareproduct Site CRM. Metrixlab levert naast Site CRM ook WPM (website Performance Monitor).
Volgens Laurent Florès, oprichter van CRM Metrix gebruiken meer dan de helft van 's werelds grootste ondernemingen de diensten van MetrixLab en CRM Metrix om de effectiviteit van online marketing en de effecten hiervan op merken en aankoopgedrag van consumenten te meten. Het gaat om merken als Proctor&Gamble, Microsoft, Google, Coca-Cola en L'Oreal.
Van den Ende
CRM Metrix heeft kantoren in Parijs en New York. Metrixlab heeft negen kantoren verspreid over verschillende landen.
Metrixlab rekent zich tot de vijf grootste internetmarketingbureaus ter wereld maar staaft dat niet met cijfers. Eenderde deel van Metrixlab is in handen van Van den Ende & Deitmers, het investeringsfonds van tv- en theaterproducent Joop van den Ende.