Progress Software zet een aantal productlijnen te koop. Daaronder vallen Actional, Artix, Dataxtend, Fusesource, Objectstore, Orbacus, Savvion, Shadow en Sonic. Het Amerikaanse softwarebedrijf wil zich concentreren op drie kernproducten: Open Edge, Datadirect Connect en Apama Analytics. Die vormen samen het cloudaanbod van Progress. Volgens Jay Bhatt, de eind 2011 aangetreden president en chief executive officer, ontbrak het bedrijf aan focus. Naar verwachting worden de desinvesteringen in de loop van 2013 afgerond.
Bedrijven en investeerders die belangstelling hebben voor een of meerdere productlijnen kunnen zich melden bij zakenbank J.P. Morgan. Aankoop van een productlijn betekent niet alleen het overnemen van de software en de klantenkring, maar ook van het betrokken personeel, benadrukt Colleen Smith, vice-president SaaS bij Progress Software.
Zij praat momenteel op een internationaal bijeenkomst in Mallorca de top vijftig partners in Europa bij over de plannen. Nederlandse partners spelen daarbij een prominente rol. In Nederland is Progress actief vanuit het Europees kantoor in Rotterdam. Het bedrijf heeft in de Benelux een groot netwerk van partners die op Progress gebaseerde toepassingen verkopen.
Desinvesteren
Volgens Smith zijn de productlijnen gezond en winstgevend, maar passen ze niet langer in het portfolio van de onderneming. De gezamenlijke winst van deze producten bedroeg in het boekjaar 2011 172 miljoen dollar. De winst uit de overgebleven kernproducten bedroeg vorig boekjaar 361 miljoen dollar. Het afstoten van de productlijnen leidt tot een inkrimping van het personeelsbestand met ongeveer tien tot vijftien procent van de ruim 1800 werknemers.
Progress Software verwacht dat de vereenvoudigde organisatiestructuur ook resulteert in lagere operationele kosten. Het bedrijf zag de omzet in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2012, dat eindigde op 31 maart jongstleden, met 7 procent dalen van 134,2 miljoen dollar tot 124,4 miljoen dollar.
Jongleren
Bhatt (ex-Autodesk) stelde na zijn aantreden vast dat de activiteiten van Progress Software te weinig onderlinge samenhang kennen. Het aantal productlijnen was door overnames de afgelopen jaren flink gegroeid. Het bedrijf is echter te klein om al die ballen in de lucht te houden, zoals concerns als Oracle, SAP of Infor dat wel kunnen. Het kost te veel tijd, energie en geld. In samenspraak met het topmanagement, externe adviseurs, partners, klanten en aandeelhouders heeft Bhatt de afgelopen vijf maanden een nieuwe strategie uitgedokterd om de groei, winstgevendheid en aandeelhouderswaarde te vergroten.
Bundelen
Als onderdeel van dit strategisch plan heeft Progress besloten te investeren in drie kernproducten: Open Edge, Datadirect Connect en Apama Analytics. Samen vormen zij een platform-as-a-service voor applicatieontwikkeling en implementatie. Met behulp van dit platform kunnen dynamische applicaties voor gegevensrijke bedrijfsprocessen worden ontwikkeld. Progress bundelt hierin de functionaliteit van Open Edge, het Progress Arcade portaal, Datadirect Connect, Apama Analytics en Decisions, die bestaat uit Complex Event Processing (CEP), Corticon Business Rules Management Solution (BRMS) en Progress Control Tower. Het platform draait in de cloud.
Terugkopen
Progress wil de komende maanden het platform verder versterken door investeringen in verkoop, marketing en de clouddienstverlening. Het softwarebedrijf kondigt ook een terugkoopprogramma voor aandelen aan van ruim 350 miljoen aan in de boekjaren 2012 en 2013. 'Veel van onze aandeelhouders zijn werknemers', vertelt Colleen Smith. 'Onze kas is goed gevuld en wij willen aandelen terugkopen zodat we onze personeelsleden de gelegenheid kunnen blijven bieden om in het bedrijf te participeren. Het vergroot bovendien de betrokkenheid van het personeel bij het Progress en de nieuwe strategie.'