Softwarebedrijf Adobe Systems neemt het e-commercebedrijf Magento over. Adobe koopt het bedrijf voor 1,7 miljard dollar om met concurrenten als Salesforce, SAP en Oracle de strijd om online winkelen aan te gaan. Adobe verwacht dit jaar de overname af te ronden van Magento, dat ooit nog eigendom was van eBay.
Door de aankoop breidt het concern achter de bekende grafisch software (zoals Photoshop en Indesign) zijn dienstverlening in e-commerce uit, bijvoorbeeld voor het opzetten van websites en modules voor internetverkoop.
Platformen
De markt voor e-commerce software is door deze geplande overname meer dan ooit een kwestie van platformen, met grote softwarebedrijven als SAP, Oracle, Salesforce, IBM en OpenText als belangrijke rivalen voor Adobe.
Breder bekeken lijkt vooral Salesforce een belangrijke concurrent voor Adobe, omdat het vergelijkbare clouddiensten voor marketing, sales en customer services aanbiedt.
Cloud
Magento beschikt over een vooraanstaand open source pakket, waar de meerderheid van de Magento-gebruikers voor opteren. Volgens hun website telt het bedrijf ruim twintigduizend bedrijven wereldwijd als klant.
Hoewel het bedrijf enkele grote namen heeft als klant, zoals Coca-Cola en Canon, richtte het platform zich tot nu toe toch vooral op kleinere ondernemingen. Ook in België en Nederland draaien veel kleinere Webwinkels op software van Magento.
Net als Adobe zette Magento de laatste jaren fel in op de opmars van cloud. Het traditionele product van Magento situeert zich on premise op servers, maar zowat twee jaar geleden lanceerde het bedrijf de Magento Commerce Cloud. Een initiatief dat Adobe gunstig gestemd moet hebben in functie van deze overname.