Nutreco, leverancier van diervoeding en visvoer, gaat de zogenaamde ‘Food & Beverage’-cloudsuite van Infor inzetten. Hiermee wil het bedrijf zijn bedrijfsmodel transformeren, waarbij het draait om het leveren van kennisdiensten op het gebied van dierengezondheid en voeding. Hiermee verwacht de organisatie zijn opbrengst te optimaliseren en beter te voldoen aan de vraag naar vlees en vis.
Nutreco is al meer dan tachtig jaar actief in de diervoedingsindustrie. Het beschikt over ruim honderd productiebedrijven in 35 landen en elf onderzoeks- en ontwikkelingscentra in zeven landen. De organisatie claimt kennis en ervaring in de voedings- en gezondheidsbehoeften van dieren te hebben, waaronder de koe en de zalm.
Nieuw bedrijfsmodel
‘Onze agrarische klanten staan voor complexe uitdagingen. Dieren groeien soms niet zoals verwacht, bijvoorbeeld als een koe meer voer nodig heeft. Ook kunnen de pH-waarden van het water de groei van vissen beïnvloeden en tot gezondheidsproblemen leiden. En als daar niets mee wordt gedaan kan het van invloed zijn op het welzijn van het dier en op de opbrengst’, aldus Henry van de Ven, cio bij Nutreco.
Door de voermix te optimaliseren kan Nutreco zowel de gezondheid van dieren als de opbrengst verbeteren en klanten helpen hun winstgevendheid te verhogen. Van de Ven: ‘Een bedrijfsmodel dat gericht is op het leveren van kennisdiensten op het gebied van dierengezondheid en voeding is een kans om onze klanten meer waarde en differentiatie te bieden. Wij werken aan een nieuwe klantervaring, waarbij klanten specifieke eisen kenbaar maken en vragen stellen ten aanzien van elk aspect van de voeding of gezondheid van dieren.’
Cloudplatform
Om dit te realiseren, heeft Nutreco een wereldwijd platform nodig om belangrijke informatie te consolideren, contextualiseren en communiceren. Het gaat om een wereldwijd cloudplatform met drieduizend gebruikers.
Nutreco kiest voor de ‘Food & Beverage’-cloudsuite van Infor. Dit product moet de wereldwijde processen harmoniseren, de operationele risico’s verminderen en de digitale strategie ondersteunen. Het betreft een gefaseerde uitrol, die in het derde kwartaal van 2019 afgerond moet zijn. De eerste gebruikers kunnen vanaf januari 2019 gebruikmaken van de software.
Daarnaast wordt de GT Nexus-oplossing momenteel al ingezet om de supply chain te digitaliseren en de wereldwijde zichtbaarheid van en de samenwerking rond bestellingen en de voorraad te verbeteren.