Bedrijfssoftwareaanbieder Unit4 heeft zijn zogeheten People Platform gelanceerd. Dit is een applicatie-ontwikkelplatform dat het fundament moet vormen voor de manier waarop Unit4 bedrijfsapplicaties aanbiedt aan gebruikers. Middels het platform krijgen klanten van Unit4-software een betere, eenduidige gebruikerservaring, kunnen ze zelf aanpassingen doorvoeren en wordt informatie context-gebaseerd aangeboden. Daarnaast kondigt het bedrijf een rebranding aan waarbij het alle productlijnen onder één Unit4-noemer brengt.
Het People Platform zorgt volgens Unit4 voor een betere onderlinge informatie-uitwisseling door middel van een persoonlijke gebruikerservaring, in-context levering van informatie, flexibiliteit en out of the box-mogelijkheden. Unit4 richt zich met zijn oplossingen op dienstverlenende bedrijven en organisaties uit de overheid en het onderwijs, non-profit-sector, woningbouw en vastgoed, detail- en groothandel en zakelijke dienstverlening. Applicaties kunnen via het People Platform flexibel worden geleverd via de publieke cloud, de private cloud of op locatie (on-premise).
Brug slaan
Volgens Ton Dobbe, hoofd productmarketing bij Unit4, kampen organisaties uit de dienstverlenende sector vaak nog met veel maatwerk, moeilijk aanpasbare softwareoplossingen en weinig gebruiksvriendelijke interfaces. Het People Platform is juist bedoeld om een brug te slaan tussen de verwachtingen van gebruikers voor eenvoudige en gebruiksvriendelijke applicaties én de steeds complexere realiteit waarin veel bedrijven zich bevinden.
‘Gebruikers kunnen zelf zaken beheren en aanpassen of extra functionaliteit binnenhalen door hun software-oplossing in te prikken op het platform’, zegt Dobbe. Hij benadrukt dat het om een open platform gaat waarbij gebruikers via api’s ook niet-Unit4-producten kunnen koppelen.
Nieuwe merknamen
Voor de ontwikkeling van het People Platform zijn elementen uit de Agresso-software gebruikt, de enterprise resource planning (erp)-oplossing van Unit4 die is gebaseerd op Microsoft-technologie. Alle softwareproducten van het bedrijf worden gemoderniseerd op basis van dit platform, dat bijvoorbeeld ontwikkeltools bevat voor applicaties op het vlak van social, mobile, analytics, big data en machine learning. Op dit moment zijn vier productlijnen, waaronder de boegbeelden Agresso (erp-pakket) en Coda (financiële software) klaargestoomd voor aansluiting op het platform; de andere productlijnen, waaronder de meeste verticale oplossingen volgen nog.
Naast de invoering van het People Platform voert Unit4 tevens een wereldwijde vernieuwing van de merkpositionering door. Het erp-systeem Agresso heet voortaan Unit4 Business World; Coda gaat verder als Unit4 Financials. Ook andere producten krijgen binnenkort een Unit4-herbenaming. Het bedrijf heeft de afgelopen dertig jaar vele softwaremerken binnengehaald en wil nu door de rebranding en het gebruik van één ontwikkelplatform meer lijn, synergie en herkenbaarheid aanbrengen in zijn portfolio.
Niet forceren
Bert van der Zwan, directeur Unit4 Benelux, noemt de lancering van het People Platform een belangrijke mijlpaal. Het bedrijf wil ermee een standaard zetten voor bedrijfsapplicaties door de combinatie van een consumentenervaring met de schaalbaarheid waar het bedrijfsleven behoefte aan heeft.
Volgens Van der Zwan kiezen steeds meer klanten er voor om producten volgens het software-as-a-service (SaaS)-model af te nemen, maar wil Unit4 niemand dwingen over te stappen naar de cloud. ‘Wij blijven on premise-oplossingen aanbieden. Het nadeel voor klanten is dan wel dat ze een paar maanden achterlopen met updates. Die worden bij SaaS-klanten online direct doorgevoerd.’
People Platform
Het Unit4 People Platform heeft een flexibel fundament dat eenvoudig is aan te passen aan de wensen van klanten en bestaat uit vier lagen:
– Personal Experience (hoe mensen applicaties ervaren): deze laag biedt een eenvoudige, relevante en complete gebruikerservaring die past bij het digitale tijdperk.
– Business Capabilities (inspelen op behoeftes van gebruikers): dankzij deze laag kunnen functionaliteiten worden toegevoegd of aangepast aan de behoefte van horizontale, sectorspecifieke of functionele wensen.
– Smart Context (informatie en predictive analytics in context): Smart Context maakt gebruik van technologieën als social, mobile predictive analytics en machine learning. Zo kunnen timesheets en onkostendeclaraties vooraf worden ingevuld, op basis van locatiedata en gedragsanalyse (een zelfsturende benadering van bedrijfsapplicaties).
– Elastic Foundation (extend-and-relate architectuur zorgt voor maximale flexibiliteit): dankzij deze functionaliteit krijgen eindgebruikers toegang tot extra data en functionaliteiten op het moment dat ze deze nodig hebben (‘extend’). Bovendien staan data en applicaties niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van het geheel (‘relate’). Op het moment dat data op één plek worden bijgewerkt, worden ze automatisch aangepast in alle modules, rapporten en workflows binnen andere applicaties. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en een lagere tco (total cost of ownership).