Vanaf vrijdag 6 augustus 2010 rijden aangepaste Google Street View-auto's door Nederland. Dat maakt Google bekend. De gewraakte code, waarmee de cloudprovider drie jaar lang privé-gegevens van draadloze netwerken verzamelde, is uit de wagens verwijderd. De aangepaste auto's zijn vanaf half juli 2010 op de weg en komen nu voor het eerst naar Nederland.
In mei 2010 werd bekend dat de cloudprovider via de auto's – die met foto's de omgeving in kaart brengen voor gebruik in onder meer Google Maps – drie jaar lang gegevens van draadloze netwerken verzamelde, waaronder adressen van bezochte websites. Volgens Google gebeurde dit echter per ongeluk. Het bedrijf haalde de auto's van de weg, verwijderde de apparatuur en startte gesprekken met lokale toezichthouders. Na het verwijderen van deze apparatuur kunnen de auto's alleen nog foto's en 3D-beelden verzamelen, aldus Google.
Vanaf half juli 2010 bezochten de wagens onder meer Ierland, Noorwegen en Zweden. Volgens de 'Where is Street View' website worden er deze week beelden geschoten in 'Leeuwalden', Arnhem, Groningen, Maastricht, Roosendaal, Tilburg, Leiden, Amsterdam en Rotterdam. In Amsterdam werd afgelopen vrijdag onder meer al een auto gesignaleerd. Volgens Google zijn de wagens in ons land om 'ontbrekende straatbeelden te fotograferen' en 'een reeks van speciale nieuwe locaties toe te voegen.'
Behalve foto's doen de wagens volgens Google ook drie-dimensionele metingen met 'laag voltage' lasers, 'vergelijkbaar met die in retailscanners'. Deze gegevens worden volgens Google gebruikt om kaarten te verbeteren. De zoekgigant wijst erop dat het niet het enige bedrijf is dat dit soort informatie verzamelt: Navteq en TeleAtlas doen hetzelfde.
Locatie-diensten
Nadat in mei bekend werd dat de cloudprovider via de Street View-auto's gegevens van onversleutelde draadloze netwerken verzamelde, vroeg het bedrijf een extern beveiligingsadvies om de code in de auto's te analyseren. Die concludeerde dat de Street View-auto's privé-gegevens van onbeveiligde wifi-netwerken verzamelde, waaronder bezochte webadressen. Ook na de verschijning van het rapport relativeerde Google deze privacy-schending: de auto's veranderden namelijk vijf keer per seconde van kanaal, waardoor nooit veel gegevens zouden kunnen worden verzameld.
Eerder had de cloudprovider beweerd dat het alleen ssid's en mac-adressen opsloeg, zodat een database kon worden samengesteld voor locatiediensten: gebruikers kunnen daarmee aan wifi-netwerken waarmee ze contact leggen zien waar ze ongeveer zijn.