Bedrijfssoftwareleverancier Unit4 zoekt ongeveer veertig medewerkers. Het bedrijf heeft vooral moeite met het vinden van starters doordat het softwarebedrijf bij afgestudeerden niet op de radar staat als aantrekkelijke werkgever. De kersverse hr-directeur Wendy Aendekerk moet het softwarehuis bekendmaken onder studenten. Zij hoopt door werving op de campus de instroom van afgestudeerden te vergroten.
De leverancier zoekt met name consultants, verkopers en software-ontwikkelaars. Het gaat zowel om ervaren krachten als starters. Aendekerk: 'We hebben momenteel 25 openstaande vacatures en ongeveer vijftien vacatures in de pijplijn. Voor die vacatures wordt eerst intern gekeken naar een geschikte kandidaat.'
Instroom
Het Sliedrechtse softwarehuis heeft vooral moeite met het binnenhalen van afgestudeerden. Het bedrijf gaat al op de campus contacten leggen met studenten. In samenwerking met de Rotterdamse Erasmus Universiteit start een programma waarbij studenten over de vloer komen bij het softwarebedrijf om kennis te maken met de werkzaamheden en mensen van Uni4. De leverancier hoopt zo een vaste jaarlijkse instroom van afgestudeerden te bereiken.
De directeur personeelszaken stelt dat in de sectoren waar het bedrijf software levert de naamsbekendheid en het imago als werkgever in orde is. Mensen die niet werken op administratiekantoren, een afdeling personeelszaken of die niet de erp-software gebruiken, bijvoorbeeld in de sector transport en logistiek zijn nauwelijks bekend met Unit4 als werkgever. Aendekerk: 'Dat is niet gek, er is in het verleden nooit aandacht besteed om Unit4 te positioneren als aantrekkelijke werkgever.' Een campagne waarin medewerkers vertellen wat ze bij het bedrijf doen moet daar verandering in brengen.
Nederlands elftal
Voorheen speelde de werving van ervaren personeel zich vooral af via medewerkers, voor het aandragen van een nieuwe medewerker ontvangen zij een bonus. De leverancier zoekt nu ook via sponsoring naar nieuw personeel met ervaring en kennis. Dat doet het bijvoorbeeld door te adverteren op reclameborden bij de voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal. Op de borden langs het veld wordt de overstap gepresenteerd als een gouden wissel. Unit4 gaat ook meer gebruikmaken van sociale media om ervaren krachten te werven.
Aendekerk is in januari 2011 benoemd tot hr-directeur Benelux bij Unit4. Ze vervangt Hans Waldus, die met pensioen is. Aendekerk is ook lid van de directie van Unit4. Ze was voorheen manager personeelszaken bij Havenbedrijf Rotterdam.