Dimension Data heeft voor de Tour de France een fietsanalyseplatform op basis van big data ontwikkeld. Met behulp van 'trackers' onder de zadels van iedere wielrenner wordt informatie verzameld. De Zuid-Afrikaanse netwerk- en ict-dienstverlener verwerkt en analyseert die data vervolgens, waarna het wordt gedeeld met wielerfans, commentatoren, omroepen en de media.
De ict-dienstverlener bouwde het big data-platform in opdracht van Tour-organisator Amaury Sport Organisation (ASO) en in samenwerking met de tweeëntwintig teams die afgelopen zaterdag in de Tour de France van start zijn gegaan.
Via de oplossing van Dimension Data zijn alle 198 renners in de race te volgen. Zo valt van iedere wielrenner de snelheid, zijn positie ten opzichte van andere renners in de race, en de afstand tussen alle wielrenners te achterhalen. Dit is mogelijk via een bètawebsite voor live tracking. Hier selecteren fans hun favoriete renner en volgen en monitoren ze hem op hun telefoon of tablet (door middel van een responsief design van de bètawebsite), terwijl ze de race ook gelijktijdig op tv kunnen zien. Ook kunnen ze meer data-inzichten raadplegen, waaronder een historisch archief.
De 198 renners in 22 teams zorgen samen voor 42.000 afzonderlijke geografische locaties in de ruimte en 75 gps-uitlezingen. Daarnaast is de website voor live tracking zo gebouwd, dat hij zeventien miljoen kijkers en tweeduizend pagina-aanvragen per seconde aankan. Data van renners wordt verwerkt in het cloudplatform van Dimension Data, verdeeld over vijf continenten, met 350 miljoen cpu-cycli per seconde, aldus Dimension Data.
Vanaf 2016 werken ASO en Dimension Data, onderdeel van de NTT Group, nog vier jaar nauw samen om het platform verder uit te breiden en te verbeteren.
Vindt dit leuk