Voor de achtste keer kunnen Nederlandse organisaties en ondernemingen meedingen naar de eretitel ‘Slimste organisatie van Nederland’. Ingezonden cases met toepassingen van business intelligence worden beoordeeld door een deskundige vakjury. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het congres ‘Business Intelligence: 365 dagen slimme organisaties’ op 1 oktober 2013.
Organisaties kunnen zich tot en met 30 juni 2013 via de website inschrijven. Hierna zal een vakjury zich over de inschrijvingen buigen en een oordeel vellen over welke bedrijven doorgaan naar de volgende ronde. De vijf slimste kandidaten worden daarop uitgenodigd om bij de voltallige vakjury hun case toe te lichten. De wedstrijd staat in het teken van ‘all-round vision, analytics, alignment & agility’, vier essentiële kenmerken van intelligente organisaties. Niet meer het handjevol managers mag sturen, maar iedereen die betrokken is.
Winnaar in 2012 was internetwinkelketen Coolblue. Dit bedrijf domineert met zijn informatiestrategie, intelligente organisatiemodel en specialistische aanpak de markt voor consumentenelektronica in Nederland en België op het Internet. In twaalf jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid naar een omzet van 168 miljoen. Mede door het gebruik business intelligence is het niet alleen in staat om het totale proces van werving tot bezoekers, verkoop en service beter te begrijpen en tegelijk te verbeteren, maar ook te innoveren en de business uit te breiden door goed te speuren naar gaten in de markt.
De genomineerden zullen zich tijdens het BI-congres op 1 oktober 2013 presenteren en aantonen waarom hun organisatie de slimste organisatie van Nederland is. De vakjury zal op die dag de winnaar bekendmaken en de daaraan gekoppelde Dutch Business Intelligence Award 2013 uitreiken. Presentator Rens de Jong van BNR Nieuwsradio zal de dag voorzitten.
Jury
De jury bestaat uit: prof. dr. Piet Ribbers van de Tilburg School of Economics and Management, Rick van der Lans, onafhankelijk adviseur, docent en auteur op het terrein van Business Intelligence, Pieter Zwart, CEO van Coolblue, winnaar van de Dutch Business Intelligence Award 2012 en Rens de Jong, presentator bij BNR Nieuwsradio.