Remiqz, een ontwikkelaar van een big-data-platform voor de waardebepaling van spelers in het betaald voetbal, krijgt een investering van ruim een half miljoen euro. Het geld komt van een groep internationale ondernemers die affiniteit met de voetbalsport zegt te hebben. Remiqz is opgericht door sportadviesbureau Hypercube en SAP-partner The Next View.
De big-data-startup uit Amsterdam steekt het geld onder andere in de doorontwikkeling van het platform, dat inzichtelijk maakt wat de sportieve en financiële impact van een transfer is. Remiqz maakt gebruik van SAP Sports Technology, waarbij het ook een algoritme heeft ontwikkeld.
Het business-intelligence (bi)-platform van Remiqz berekent de actuele marktwaarde en toekomstige waardeontwikkeling van alle spelers die uitkomen in Europese voetbalcompetities. Dat doet het aan de hand van talloze datapunten, zoals informatie uit alle gespeelde wedstrijden, een schat aan gegevens van partners en de manier waarop de salarissen van spelers zich per land ontwikkelen. Die informatie wordt gedeeld met data uit tal van andere bronnen zoals gevalideerde sportstatistieken, cijfers over transferwaarden, salarisopbouw en budgetten van clubs.
Volgens Remiqz-oprichter Robert Slijk worden de transferwaarde en salaris van profvoetballers nu nog bepaald op basis van gevoel en aannames. De invloed van makelaars en het buikgevoel van betrokken clubs bepalen de prijs. Hij wil met zijn platform een einde maken aan die situatie. De strategie van een club moeten in zijn visie gevoed en onderbouwd worden met objectieve en datagestuurde beslissingen. ‘De criteria die we hiervoor gebruiken zijn over de jaren heen gevalideerd door zowel wetenschappers als bij individuele metingen met onze gebruikers’, aldus Slijk.
Harde cijfers
Net als de investeerders gelooft Slijk dat het verbeteren van de besluitvorming bij transfers door gebruik te maken van de juiste data de toekomst heeft. ‘Met deze investering kunnen we sneller opschalen naar de totale voetbalmarkt’, vertelt Slijk. ‘Je kunt je wellicht voorstellen dat deze markt enorm is. Er is zelfs concrete interesse uit China voor een transparante spelersmarkt.’
Slijk benadrukt dat de software niet alleen marktwaardes berekent. ‘We kunnen ook inzichtelijk maken wat de gevolgen zijn van een transfer voor het commerciële potentieel van een heel elftal. Een transfer heeft immers invloed op de kampioenskansen én op winstkansen van een club in de nationale en de Europese competitie. Dit maakt dat clubs in één oogopslag zicht krijgen op de toekomst. Het is informatie die ze kunnen gebruiken om hun strategie met harde cijfers te onderbouwen.’
Naast de investering van een half miljoen euro kondigt Remiqz aan dat het bedrijf een samenwerking aangaat met sportdataleverancier Gracenote Sports (voorheen Infostrada Sports; onderdeel van het eerder dit jaar door Nielsen overgenomen Gracenote).