Ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV heeft voor een niet bekend gemaakt bedrag het Britse Ambiental overgenomen. Dat bedrijf levert data-analyses die worden gebruikt om mensen, eigendommen en investeringen te beschermen tegen overstromingen en de gevolgen van klimaatverandering.
Volgens Royal HaskoningDHV zijn partijen in de sectoren infrastructuur, industrie en verzekering voortdurend op zoek naar betere inzichten om overstromingsrisico’s te voorspellen en om schade of economische verliezen aan mensen en bezittingen te voorkomen door betere voorspellingen.
‘Alleen al in 2018 leidden natuurrampengebeurtenissen over de hele wereld tot economische schade van 225 miljard dollar. Het is zeer waarschijnlijk dat extreme neerslag in veel regio’s intenser en frequenter wordt en dat klimaatverandering bestaande risico’s zal versterken’, licht het bedrijf toe in een persbericht over de overname.
Royal HaskoningDHV zet de oplossingen van Ambiental in om te komen tot nieuwe datamodellen voor het voorspellen van de gevolgen van natuurrampen, de vloedbestendigheid bij overstromingen, verliesreductie bij natuurrampen en risicobeheer rondom de technische risico’s van projecten.
Data-analyse
Volgens Royal HaskoningDHV-directeur Erik Oostwegel biedt Ambiental uiterst nauwkeurige, productiegerichte analyses en data-oplossingen. ‘Samen kunnen we onze klanten helpen de risico’s van overstromingen en andere natuurlijke gevaren beter te begrijpen en te verminderen met behulp van digitale diensten en intelligentie.’ Volgens Oostwegel moet dat ervoor zorgen dat geld besteed wordt aan modellering en beheer van overstromingsrisico’s.
Ambiental heeft volgens de koper een sterke positie in de (her)verzekeringsmarkt die complementair is aan de huidige marktpositie en het klantenbestand van het ingenieurs- en adviesbureau. Ambiental-directeur Justin Butler ziet vooral kansen om zijn voorspellende analyses, data science, machine learning en computationele risicomodellering voor een groeiend wereldwijd klantenbestand in te zetten.
Digitale strategie
Royal HaskoningDHV zet sinds 2017 steeds meer in op het strategisch gebruik van software, data-analyse en technische diensten en oplossingen die de engineering- en consultancykennis van het bedrijf ondersteunen.
Sinds de lancering van de nieuwe strategie in 2017 met een duidelijke focus op data en digitalisering, introduceert het bedrijf nieuwe digitale manieren van werken, nieuwe digitale diensten, samenwerkingen en ontwikkelingen van producten en diensten (co-creaties). Dat doet het samen met klanten, start-ups en strategische partners.
Recente strategische partners zijn onder meer data intelligence-lab HAL24K, data science-bedrijf Ynformed, hybride software & adviesbureau Lanner en Hydroinformatics Institute H2i.
Een voorbeeld van een oplossing is BlueLabel. Dat zijn digitale kaarten die zijn ontwikkeld in een initiatief van Achmea, Royal HaskoningDHV en Nelen & Schuurmans. Daarmee bracht Nederland als eerste land ter wereld de gevolgen van extreme neerslag per woning digitaal in kaart. Het gaat om bijna acht miljoen woningen en bedrijfspanden in Nederland. BlueLabel heeft als doel burgers en bedrijven bewust te maken van de kans op wateroverlast zodat ze – samen met gemeenten en waterschappen – gericht aan de slag kunnen met maatregelen.