Het Centraal Bureau voor de Statistiek wil zijn gebruikelijke databronnen combineren met big data van derden. Daartoe zoekt het bureau nog meer samenwerking met kennisinstellingen, onderwijssector en bedrijfsleven.
Het CBS maakt de statistieken nu vooral op basis van data uit overheidsregisters en enquêtes. Deze bronnen worden in de toekomst vaker gecombineerd met big data van derden, is het plan. ‘Big data helpen om snel actuele data te maken en bieden de mogelijkheid van volledige waarneming in plaats van een steekproef’, vertelt Astrid Boeijen op de CBS-site. Boeijen is hoofddirecteur van het CBS-onderdeel Dataservices, Research en Innovatie.
‘Actionable intelligence’
Bij het CBS noemen ze het snel verkrijgen van inzicht op actuele gegevens ‘actionable intelligence’. Volgens Boeijen kan het statistiekbureau niet zonder de hulp van derden innoveren en actionable intelligence maken. ‘De kracht van het CBS ligt in de enorme datasets, de grote methodologische kennis, de innovaties en de mogelijkheden om data uit verschillende bronnen te combineren. In de samenwerking met bedrijven en kennisinstituten liggen grote kansen om aan de databehoefte van bijvoorbeeld overheden tegemoet te komen’, vertelt de hoofddirecteur.
Om het gebruik van externe big data te bevorderen, bouwt het CBS een data-ecosysteem op. Met sommige partijen werkt het bureau al langer samen, zoals met TNO, en wil dit verder uitbreiden. Gezamenlijk zoeken ze naar nieuwe big-databronnen en naar technologische mogelijkheden om deze bronnen in te zetten. Ook stimuleert de organisatie datagedreven werken.
Half maart organiseerde het CBS een seminar over big data. Deze vond plaats op de Brightlands Smart Service Campus in Heerlen.
Heeft het CBS überhaupt wel genoeg centjes om Big Data van Camebridge Analytica te kopen?
Intelligence = Actionable knowlegde: “the ability to acquire and apply knowledge and skills”.