Tech-investeerder Prosus koopt een meerderheidsbelang in GoodHabitz, een Europese leverancier van zakelijke online-trainingen. Het van oorsprong Zuid-Afrikaanse bedrijf, dat tegenwoordig zijn hoofdkantoor én een beursnotering in Amsterdam heeft, betaalt 212 miljoen euro voor het Nederlandse GoodHabitz.
Ruim tien jaar geleden begonnen als De E-learningwinkel veranderde oprichter Maarten Franken de naam algauw in GoodHabitz. Sindsdien heeft het edutech-bedrijf zich ontwikkeld tot een soort Netflix voor ‘een leven lang leren’. De online-cursussen lopen uiteen van communicatietrainingen tot MS Office en management. Het lesaanbod is gestegen tot 150 verschillende cursussen in acht talen.
In 2016 breidde GoodHabitz uit naar negen andere Europese markten. In 2018 werd in Antwerpen een Belgische vestiging geopend. Volgens Prosus behoort GoodHabitz tot de weinige winstgevende grotere spelers op gebied van zakelijke edutech in Europa. Met het kapitaal van deze geldschieter wil het e-learningbedrijf nieuwe markten veroveren.
Larry Illg, directeur van de tak Prosus Edtech, ziet groeikansen nu de digitale transformatie in de werkomgeving steeds meer zijn beslag krijgt. Veel medewerkers moeten worden omgeschoold. Hij noemt software voor leren en educatie bij uitstek schaalbaar.
Beroepsgroep
Prosus is al vroeg in het online onderwijs gestapt. Sinds 2016 is meer dan drie miljard dollar geïnvesteerd in een breed scala van educatieve bedrijven. Deze omvatten niet alleen het primair en secundair onderwijs, maar ook het beroepsonderwijs en zakelijke online-trainingen. Naast GoodHabitz bezitten de van oorsprong Zuid-Afrikaanse investeerder Stack Overflow, Skillsoft, Udemy en Codecademy. Voor Prosus is de investering in GoodHabitz de derde recente investering in Nederland. Andere belangen zijn effectenmakelaar BUX en het micro-mobility bedrijf Dott.
Prosus heeft een oorlogskas van meer dan vier miljard dollar. Het bedrijf is na ASML het duurste beursfonds van de Amsterdamse beurs. De beurswaarde is aanzienlijk groter dan die van Unilever of Shell. Een gouden greep was het belang van 46,5 procent dat twintig jaar geleden werd gekocht in het Chinese internetbedrijf Tencent. Ondanks verwatering van het aandelenbelang bezit het nog altijd 31 procent in deze dominante ai-speler die bekend is van WhatsApp-tegenhanger WeChat. Prosus heeft ook een dikke vinger in online-maaltijdbezorging.
Zelf maakt Prosus weer deel uit van het Zuid-Afrikaanse mediaconglomeraat Naspers. In Nederland is het eigenaar van Irdeto, een bedrijf dat software maakt voor het beveiligen van betaal-tv.