Softwareleverancier Topdesk neemt concurrent Aventor over. Voor welk bedrag laat Topdesk niet los. De software van Aventor, genaamd Ad Hoc, wordt geïntegreerd in het dienstbeheer-softwarepakket van Topdesk. Het zestienkoppige personeel blijft in het kantoor in Denemarken. Alleen de persoon die de nieuwe Ad Hoc-software ontwikkelde, moet op zoek naar een andere baan.
De bedrijfscultuur van Aventor heeft voor Topdesk een grote rol gespeeld bij de overname. Topdesk-directeur Wolter Smit: 'We zijn door Intermediair eens uitgeroepen tot leukste werkgever van Nederland. Ik denk dat we een open, vertrouwde werksfeer hebben waar personeel iets kan leren. Ik zie dat ook als de basis van ons succes, want ik merk dat klanten dat via mond-tot-mond-reclame ook doorgeven. We vertrouwen mensen gemakkelijk en we geven ze ruimte, zodat er iets moois kan ontstaan. Aventor heeft eenzelfde bedrijfscultuur. Toen we er gingen kijken, voelde het direct goed. We zijn bovendien nog niet actief in Denemarken.'
De softwareleverancier was in Denemarken op zoek naar resellers voor hun softwareproduct Topdesk, toen Aventor een samenwerkingsverband voorstelde. Smit: 'Tot nu toe hebben we alle vestigingen zelf opgezet. Dat is leuk, maar het kost veel tijd en aandacht. Daarom gingen we op zoek naar resellers, maar door de aanbieding van Aventor zagen we in dat een overname ook tot de mogelijkheden behoorde. De softwaremarkt in Denemarken is een klein wereldje en Aventor heeft daar al een naam. Eigenlijk is het al de lokale Topdesk.'
Ad Hoc-software
Het merendeel van het Aventor-personeel doet verkoopondersteuning en consultancy en dat is precies wat Topdesk wilde. Eén persoon is op zoek naar een andere baan, omdat hij in het ontwikkelteam zat van de nieuwe Ad Hoc-software. Smit: 'Die software komt er niet. We zullen oude Ad Hoc-versies blijven ondersteunen zolang klanten dat van ons verlangen. Er zitten twee mensen op het onderhoud en de ondersteuning van de huidige Ad Hoc-software. Ik verwacht dat over minimaal drie jaar alle Aventor-klanten over zijn op Topdesk, zodat Ad Hoc geïntegreerd kan worden in onze software.'
De twee directeuren van Aventor blijven aan. Smit: 'Ze hadden verwacht dat ze weg moesten, maar we zijn juist blij om ze te houden. Bij het openen van onze eigen vestigingen in het buitenland, hadden we al geleerd dat lokaal management dat de cultuur kent, goed werkt. We hebben er daarom expliciet op aangestuurd dat deze twee heren in het avontuur meegingen. Aventor is immers altijd hun kindje geweest en zo'n overname is erg spannend voor het duo. Bovendien vinden klanten het ook belangrijk dat de mensen waarmee ze een band hebben, nog steeds zaken met hen doen.'
Icoontje in de systeembalk
Klanten krijgen Topdesk als een nieuwe versie van Ad Hoc gepresenteerd, maar ze kunnen er ook voor kiezen de oude software Ad Hoc te blijven gebruiken. Er zit een aantal goede ideeën in Ad Hoc die Smit graag zou gebruiken in zijn eigen softwarepakket. 'We zijn een veel groter bedrijf en onze software is daarom op veel punten net even beter, maar in Ad Hoc zitten functionaliteiten waarvan ik me afvraag waarom wij daar niet op zijn gekomen. Ik wil die zeker aan Topdesk toevoegen.'
Smit: 'Er zit bijvoorbeeld een icoontje in de systeembalk waarop de eindgebruiker kan klikken om een screenshot te maken. Vervolgens koppelt het programma vanzelf dat screenshot aan de melding die naar de helpdesk wordt verzonden. Dat willen we er zeker bij gaan bouwen en daar kunnen de jongens in Denemarken ons in ondersteunen.'
Focus op Europa
In Nederland is de softwareleverancier van plan groter te worden. 'We groeien ondanks de crisis lekker door', zegt Smit. 'Ik denk dat het komt omdat we erg no-nonsense zijn en een eerlijke prijs voor een goed product bieden. We willen onze positie uitbouwen naar meer afdelingen die servicegericht zijn. Aan de andere kant gaan we internationaal op zoek naar resellers om Topdesk ook elders succesvol te maken. We houden de focus op Europa, want daar is nog genoeg te doen. Iedereen wil naar Amerika, maar dan krijg je te maken met grote Amerikaanse concurrentie. Bovendien heb je in Europa een streepje voor omdat je ook Europees bent.'
Océ en Centric
Topdesk is een van oorsprong Nederlands bedrijf, dat sinds 1993 servicedesksoftware maakt voor zowel ict- als facilitaire en hr-afdelingen. Wolter Smit richtte het samen op met Frank Droogsma. Naast het hoofdkantoor in Delft, zijn er vestigingen in Duitsland, Engeland, België en Hongarije. Topdesk is van een klein bedrijf uitgegroeid naar een grote aanbieder met 350 mensen in dienst. In Nederland heeft de softwareleverancier vierduizend klanten, waaronder Océ en Centric.