Service2Media, een Enschedese leverancier van mobiele apps, heeft de technologie geleverd waarmee SNS Reaal zelf nieuwe apps kan ontwikkelen. Na de eerdere introductie van de SNS Bankieren-app heeft de ontwikkelafdeling van de bank/verzekeraar nu de apps ASN Bankieren en RegioBank uitgebracht. Service2Media’s platform M2Active is hierbij ingezet als ontwikkel- en beheerstraat voor deze apps.
In 2012 ontwikkelde Service2Media voor SNS Reaal de SNS Bankieren-mobiele app. Daarna werd een mobiele app ontwikkel- en beheerstraat opgezet, gebaseerd op Service2Media’s App Lifecycle Platform – M2Active. Hiermee zou de bank/verzekeraar zelf zijn eigen apps gaan ontwikkelen; Service2Media trok zich gefaseerd terug. Inmiddels is de app-ontwikkelstraat bemand door getraind en gecertificeerd personeel van SNS Reaal met nog alleen een coachende rol voor Service2Media.
‘We zien dat steeds meer grote bedrijven kiezen voor een platform om zelf apps te ontwikkelen’, zegt Geert Kolthof, algemeen ditecteur van Service2Media. Bij SNS Reaal is een belangrijk uitgangspunt dat de SNS Bankieren-app als basis dient voor gelijksoortige apps van de dochtermerken van het financiële concern.
Hergebruik
Met Service2Media’s M2Active platform kan SNS Reaal apps ontwikkelen die geschikt zijn voor meerdere mobiele besturingssystemen en apparaten, waaronder iOS, Android, BlackBerry en Windows Phone. Hierbij wordt gebruik gemaakt van slechts één broncode, waardoor het ontwikkelproces een stuk sneller, eenvoudiger en robuuster wordt dan bij het ontwikkelen van apps voor elk besturingssysteem apart. Van belang bij deze aanpak is dat met name de complexe componenten zoals beveiliging en back-end integratie kunnen worden hergebruikt. Daardoor kunnen nieuwe apps snel worden ontwikkeld.
De Nederlandse appbouwer Service2Media bestaat sinds 2005 en telt inmiddels ruim honderdvijftig werknemers. Het bedrijf heeft kantoren in Nederland, Groot-Brittannië, Spanje, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten. Tot de klantenkring behoren onder andere De Telegraaf, Rabobank, Ajax, Turner/CNN en Al Jazeera. Medio 2011 kreeg het een investering van tien miljoen euro van de participatiemaatschappijen Prime Ventures en Newion Investments. Met het extra kapitaal wil de leverancier zijn partnernetwerk uitbreiden, de R&D-tak versterken en het softwareplatform verder ontwikkelen.
Standaard of maatwerk?
Lees ook:
– Quinity: Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsector
– Leanapps steekt het kanaal over
– COR & FJA start actuarieel netwerk in Benelux
– Automatiseerder CCS schrapt banen