Het hoger onderwijs staat vanwege technologische en maatschappelijke veranderingen aan de vooravond van een verregaande digitalisering. Met de strategische koers 2020 als kader ontwikkelde de Hogeschool Utrecht (HU) in samenwerking met de experts van Anderson MacGyver een digitale strategie en een roadmap om deze te realiseren. Eén van de pijlers in die strategie is voor Eric van den Bos, directeur ict van de HU het ontwikkelen van een leeromgeving die klaar is voor individueel en vraag-gedreven onderwijs. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2019 reden om Eric van den Bos te nomineren in de categorie CxO van het Jaar.
Van den Bos vindt dat digitalisering een aanpassing van de strategie van de hogeschool vereist. Studies komen in binnen- en buitenland in toenemende mate online beschikbaar, zodat studenten meer en meer zelf de regie krijgen over het te volgen onderwijs. Door het stapelen van ‘micro credentials’ kunnen ze in sommige landen reeds een master of een bachelor samenstellen. Het hoger onderwijs staat vanwege technologische en maatschappelijke veranderingen aan de vooravond van een verregaande digitalisering. Met een leeromgeving die klaar is voor individueel en vraag-gedreven onderwijs kan HU daar inmiddels op inspelen.
Er moest meer structuur komen in de aanpak en inzet van digitale middelen en de ict-dienst moest in controle komen. Daarom werd dit als een aparte dienst gepositioneerd. Daarnaast moesten zowel de gebruikers, van onderwijs én onderzoek, als de diverse ontwikkelingen en ecosystemen in de buitenwereld worden verbonden. Naast het optimaliseren en standaardiseren van de digitale basisvoorzieningen, moest er ook digitaal vernieuwd worden om innovatie te versnellen. Ten aanzien van de ‘systems of records’ is HU-breed sterk ingezet op standaardisatie en harmonisatie. Tegelijkertijd speelde de versnelling van de digitale vernieuwing mee, de systems of differentiation en innovation, waarbij verbinding tussen onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk het uitgangspunt was. Denk daarbij aan de realisatie van digitale communities. Dit alles vroeg om een coherente digitale strategie. Die is binnen de HU tot de Digitale Agenda gedoopt, waarbij de student nadrukkelijk centraal is gesteld.