Ict-afdeling Ivent van het ministerie van Defensie heeft te weinig ervaring met het bouwen en beheren van service-oriented architecture (SOA). Dat bemoeilijkt en vertraagt de invoering van het planningssysteem Indigo bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Dat systeem is de eerste SOA die Ivent in beheer neemt. Die conclusie trekken onderzoekers van KPMG. De oplevering is al anderhalf jaar vertraagd en kost 44 miljoen euro extra.
Minister Leers van Immigratie en Asiel gelastte in november 2010 een onderzoek naar de vertraging bij de ingebruikname van Indigo, het systeem waarin veel belangrijke toepassingen worden ondergebracht. De oplevering stond oorspronkelijk gepland voor eind 2009, maar het eind is nog niet in zicht.
Planningssysteem Indigo, dat de processen en informatie van de IND moet structureren, is opgebouwd volgens service-oriented architecture (SOA). Dat betekent dat in het systeem meerdere softwareproducten worden gecombineerd en met elkaar verbonden zijn. De gebruikte technologie op zich is volgens de onderzoekers goed ontwikkeld. De ontwikkeling is in handen van de dienstverleners Ordina en Accenture.
Beheer
Het probleem doet zich voor in de manier waarop het systeem wordt beheerd, schrijven de analisten in hun rapport aan de minister. 'Afgaand op de bevindingen wordt Indigo niet geheel beheerd als een servicegeöriënteerde architectuur of als een samenstel van applicaties met een sterke SOA-signatuur.' De onderzoekers geven hiervoor verschillende redenen, die allen zijn terug te leiden naar onvoldoende aandacht voor de specifieke softwarearchitectuur vanuit de organisatie (zie kader).
'Wij zien dat alle standaard beheerprocessen in opzet aanwezig zijn, dat een deel van het benodigde instrumentarium is aangeschaft en ingericht, maar dat er nog een essentiële lacune bestaat ten aanzien van het beheren van de SOA die Indigo is.' De documentatie over de beheerprocessen besteedt geen aandacht aan de typische beheeraspecten van SOA, aldus de onderzoekers.
Regierol
Naar aanleiding van het onderzoek heeft minister Leers een aantal maatregelen afgekondigd. Zo krijgt het ministerie van Binnenlandse Zaken (waaronder de IND ressorteert) een sterkere regierol en is een nieuwe projectorganisatie opgezet.
In deze Indigo Technisch Beheerorganisatie (ITBO) worden alle activiteiten rond het technisch beheer van Indigo ondergebracht. Het gaat daarbij in eerste instantie om de gefaseerde invoering van het systeem. Pas als het systeem stabiel en betrouwbaar blijkt en grote volumes aankan, draagt ITBO zijn beheertaken over aan 'de reguliere beheerorganisatie'. Dat is Ivent (van het ministerie van Defensie).
Niet beheerd als SOA
De onderzoekers geven een aantal redenen waarom zij vinden dat Ivent het planningssysteem Indigo niet beheert als service-oriented architecture (SOA) of als samenstel van applicaties met een sterke SOA-signatuur.
Zo is het specifieke karakter van SOA-beheer in de opstart- en eerste bouwfase 'beperkt erkend'. De implicaties en gevolgen van het beheer zijn onvoldoende vertaald naar complexiteit, tooling, competenties en processen.
Ten tweede is Indigo de eerste service-oriented architecture die Ivent beheert. Competentieanalyses, opleidingsprogramma's en organisatorische wijzigingen zijn daardoor onvoldoende uitgevoerd.
Bovendien is de scheiding tussen de verschillende beheerprocesdomeinen onvoldoende benoemd, waardoor consistent management en communicatie tussen de domeinen lastig is.
Tenslotte heeft Ivent te weinig en te laat gekeken naar SOA-beheeroplossingen die in de markt beschikbaar zijn.
Bron: auditrapport 'Willen, kunnen en doen' (KPMG in opdracht van ministerie van BZK)
kan spir-it hier iets in betekenen?
Mij bekruipt het gevoel dat een paar technisch beheerders jarenlang hebben geroepen: Dit gaat niet werken maar dat niemand wilde luisteren omdat op papier alles klopte… nu denkt men dat de oplossing van de problemen gevonden moet worden in “tooling” maar het eigenlijke probleem is dat de software (services) die in de ontwikkelomgeving “perfect” draaien in productie totaal niet performen. Maar dat is niet het probleem van het consortium maar van de beheerders van INVENT. En nu is het advies om een “architect” het gat tussen beheer en ontwikkeling kan dichten?
Het is gewoon het aloude liedje dat ontwikkelaars die nooit met beheerproblemen in een productieomgeving te maken hebben gehad hun “producten”over de muur flikkeren .
Mijn advies : Haal die gasten van ontwikkeling uit hun kantoor en zet ze samen met beheer in een kantoortuin zodat ze dagelijks het gevloek kunnen horen.
Dit had voorkomen kunnen worden als het zSeries platform strategisch was gebeleven.
Excuse me, maar kan de KPMG misschien een werkende, goed performende en schaalbare SOA oplossing noemen ?
@kees, tuurlijk niet. KPMG houdt zich niet met deze zaken bezig. En denk je niet dat het voor de minister van defensie veel te duur zou worden als KPMG wordt ingeschakeld?