Spss, leverancier van analytische technologie en diensten, neemt Data Distilleries over, de Nederlandse leverancier van analytische software.
Spss betaalt voor de overname van alle aandelen van Data Distilleries ongeveer 6,4 miljoen dollar. Daarvan is 1 miljoen dollar in contanten en 5,4 miljoen dollar in Spss-aandelen. "Wij hebben succes met het bieden van voorspellende analysetools voor analisten middels data mining en statistische tools", aldus Jack Noonan, president en ceo van Spss.
"Onze groeistrategie omvat eveneens het bieden van dergelijke mogelijkheden aan eindgebruikers in de vorm van gerichte bedrijfstoepassingen. Met het verwerven van de technologie en expertise van Data Distilleries vergroten wij onze inspanningen om deze kans in de markt te benutten."
Data Distilleries ontwikkelt analytische oplossingen waarmee de effectiviteit van direct marketing campagnes, fraudedetectie-activiteiten, call centers, kantoren en websites wordt verhoogd. De software voorspelt klantgedrag en doet real-time aanbevelingen over de beste actie voor iedere individuele klant. Dit resulteert in gerichte acties waarmee, volgens de leverancier, de marketingkosten verlagen, de verkoopopbrengsten stijgen, het klantenbehoud wordt verbeterd en de fraude- en kredietrisico’s verkleinen.
Het bedrijf is in 1995 opgericht als een afsplitsing van het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam en concentreert zich op de markt voor analytische crm (Acrm) software. De onderneming telt momenteel 40 medewerkers en 26 klanten, waaronder ABN AMRO, Achmea, ING Groep, Rabobank, Saga en Vodafone.