Cisco Systems koopt Linksys, een producent van netwerktechnologie voor consumenten. De netwerkreus heeft maar liefst vijfhonderd miljoen dollar vrijgemaakt voor deze aankoop.
Door het opslorpen van Linksys’ consumentgerichte technologie, hoopt netwerkreus Cisco vlotter door te dringen in de markt van netwerktechnologie voor de eindgebruiker. Na de opkoop, die gebeurt via een aandelenruil ter waarde van een half miljard miljoen dollar, wordt Linksys een aparte afdeling van Cisco. De producten blijven ook bestaan onder de merknaam van Linksys. Linksys, dat ongeveer driehonderd werknemers telt, vervaardigt zo’n zeventig al dan niet draadloze producten voor thuiswerkers en kleine bedrijven.
De deal moet normaal gezien rond zijn in het vierde kwartaal van Cisco’s fiscale jaar, dat eindigt in juli. Het bedrijf verwacht dat de dure aankoop een winstdaling zal veroorzaken van 1 dollarcent per aandeel in boekjaar 2004.
Concurrent Dell is wellicht niet blij met deze nieuwe aanwinst van Cisco. Dell verkoopt, naast zijn eigen draadloze netwerkkaarten en basisstations, namelijk ook netwerkproducten van Linksys.
Vroeger waren Cisco en Dell nochtans partners. Laatstgenoemde verkocht toen ook Cisco-technologie, maar die tijden zijn duidelijk voorbij. Cisco verbrak zelf het partnerschap met Dell en maakte duidelijk dat het de directe verkoper nu als een concurrent beschouwt. De relatie tussen beide bedrijven ging bergaf toen Dell zijn eigen ‘Power Connect’ netwerkswitches op de markt bracht.