Volgens welingelichte kringen is de Europese Commissie van plan het antitrustonderzoek naar chipfabrikant Intel niet verder voort te zetten.
Na een zorgvuldige afweging zou de Commissie hebben besloten dat de beschuldigingen die hebben geleid tot het onderzoek, niet voldoende gefundeerd zijn. Een soortgelijk onderzoek door de Amerikaanse FTC (Federal Trade Commission) werd in september 2000 afgeblazen om dezelfde redenen.
Het onderzoek draaide in feite om de klacht dat Intel misbruik maakte van zijn dominante marktpositie door klanten aan zich te binden met loyalty-programma’s, zoals de campagne rond het ‘Intel Inside’-logo. Computerfabrikanten kregen een deel van de advertentiekosten door Intel terugbetaald als zij dat logo – in beeld en/of geluid – gebruikten. Wereldwijd maakten zo’n 1500 bedrijven daarvan gebruik, in Europa 800.
Het is nooit officieel bekendgemaakt wie de klachten tegen Intel hebben ingediend, maar analisten gaan ervan uit dat dat is gebeurd door Intels aartsrivaal AMD en door het Taiwanese VIA Technologies.