Ict'ers die willen thuiswerken, moeten het vertrouwen van hun baas zien te winnen. Alleen dan kan het fenomeen thuiswerken van de grond komen. Regel een goede werkplek en stuur die blaffende hond uit logeren.
Werkgevers geven personeelsleden te weinig gelegenheid om thuis te werken. Vooral het gebrek aan vertrouwen zou een probleem zijn, zegt Gerard Klein Bluemink, directeur van ict-detacheerder VX Company. Managers zouden hun werknemers de benodigde vrijheid niet durven te geven.
Volgens Klein Bluemink komt dat vooral doordat werknemers het moeilijk vinden hun thuiswerkactiviteiten inzichtelijk te maken. De baas weet daardoor niet waar het personeel mee bezig is. Klein Bluemink: "Geef van tevoren aan wat voor activiteiten je thuis gaat uitvoeren en doe deze dan ook op een professionele manier."
De VX Company-directeur doelt daarmee niet alleen op het vermijden van onprofessionele geluiden tijdens een telefoongesprek, zoals een blaffende hond of een huilend kind. Ook de inrichting van de werkplek is belangrijk. "Zorg ervoor dat de thuiswerkplek arbo-technisch verantwoord is", zegt Klein Bluemink. "Regel een goede bureaustoel, laat voldoende daglicht binnen en scherm je af van medebewoners." Bij dat laatste is het vooral belangrijk dat familieleden beseffen dat de thuiswerker geen vrije dag heeft.
Zichtbaar
Hoewel thuiswerken populair is, bleek enkele maanden geleden dat er ook werknemers zijn die er zélf voor kiezen gewoon naar kantoor te komen. "Jonge professionals willen op hun werk vooral zichtbaar zijn", zei Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, naar aanleiding van de ICT Barometer van het bedrijf. Thuiswerken zou daarom minder populair zijn bij jonge, ambitieuze werknemers.
Werknemers die wél willen thuiswerken, moeten zich daar ook voor inzetten, vindt Klein Bluemink van VX Company."Als medewerkers deze professionaliseringsslag gemaakt hebben, is het ook hun taak om thuiswerken binnen de organisatie voor het voetlicht te brengen", zegt hij. "Het vereiste vertrouwen van het management komt dan vanzelf."
Ik ben eens met de stelling van Klein Bluemink.
Maar de managers zouden een kleine stap nemen om thuiswerken te testen, namelijk met consultants.
Er zijn software beschikbaar (Like groove) om collaboratie te vereenvoudigen, zelf zien of iemand ingelogd is etc.
Daarnaast zou een bedrijf via Thuiswerken betere consultants kunnen aantrekken (ipv dure externen via bodyshopping bedrijven) die op langere termijn veel goedkoper zullen uitvallen.
Wat telt uiteindelijk, het resultaat of het aantal uur aanwezig zijn op het bureau?
Frederik Van Lierde
http://www.SilverSandsAssociates.com
Grotendeels mee eens. Het begint echter bij het meetbaar benoemen van het resultaat. De medewerker speelt hierin een belangrijke rol maar het is de baas die de regie houdt. Sommige bedrijven zijn hiertoe in staat en maken tot groot genoegen van de medewerkers gebruik van thuiswerken. Feitelijk is het dezelfde problematiek als op de kantoor werkplek 😉 Wel rekening houden met contactmomenten, alles vanaf huis regelen werkt niet echt lekker.
Voor veel ICTers is het niet zozeer de baas, als de klant.
Indien je wordt ingehuurd willen ze maar graag dat je op kantoor komt zitten.