Sinds 2010 voert Supply Value jaarlijks een onderzoek uit over de belangrijkste trends binnen het inkoopvakgebied. Sinds dit jaar voegen we daar het IT trends onderzoek aan toe. Het doel van dit onderzoek is het ondersteunen van Informatie management en technologie professionals bij het stellen van de belangrijkste prioriteiten en de juiste focus. In deze blog geven we een eerste doorkijk op de zesde trend van het onderzoek: Robotic Process Automation.
In een wereld waar computers steeds meer onderdeel worden van de maatschappij, gaan ze ook in toenemende mate werk overnemen. Omdat robots eigenlijk computers zijn die een bepaalde taak uitvoeren is Robotic Process Automation (RPA) een duidelijk voorbeeld van deze ontwikkeling. Wanneer goed geprogrammeerd kan het grote voordelen hebben en vele malen sneller en beter werken dan mensen kunnen. Het is een van de recente ontwikkelingen waarbij de nieuwste technologieën worden toegepast om de efficiëntie van processen te verhogen. Sterker nog, van het Supply Value IT Trendonderzoek is dit misschien wel de meest laagdrempelige trend. Supply Value CEO Menno van Drunen zegt hierover het volgende: ‘’RPA is redelijk onbekend, terwijl organisaties tegen lage investeringen veel baten kunnen realiseren. RPA is misschien minder hip maar zeker niet minder waardevol.’’ Ondanks de laagdrempelige toepasbaarheid geeft bijna 75% van de respondenten aan totaal onbekend of slechts enigszins bekend te zijn met RPA.
Wat is RPA?
Door middel van Robotic Process Automation kunnen menselijke handelingen binnen software applicaties worden nagebootst zonder dat de software zelf hiervoor hoeft te worden aangepast. De medewerker wordt ondersteund doordat repetitieve taken uit handen worden genomen door een script met multifunctionele macro’s gebaseerd op regels. Er is dus sprake van een ‘software robot’ die inlogt op een systeem en de bewerking van de muis en het keyboard simuleert. In het algemeen is RPA daarom vooral geschikt met voor processen met een hoog volume en een repeterend karakter. Denk bijvoorbeeld aan terugkerende administratieve handelingen, of het overtypen van gegevens tussen twee verschillende ICT systemen. De robot kan hierbij volledig op de achtergrond of onder de controle van een medewerker acteren.
RPA biedt organisaties de mogelijkheid om haar medewerkers zinvollere taken te laten vervullen. Door hen repeterende, vaak administratieve handelingen uit handen te nemen ontstaat de ruimte om de werkzaamheden zinvoller en uitdagender in te delen. Sceptici zeggen hierop dat er enkel banen zullen verdwijnen, maar buiten het verlichten van de administratieve last op medewerkers kan ook de kwaliteit van het werk verhoogd worden. Robots acteren op basis van door mensen bepaalde regels, en als deze regels goed zijn opgesteld verdwijnt de foutmarge. Daarnaast zijn de robots 24/7 beschikbaar om taken te verrichten en kunnen bepaalde werkzaamheden dus ook ’s nachts doorgaan. Dit biedt voordelen op piekmomenten omdat de robot een hoog volume werkzaamheden kan verrichten en vaak 3x sneller werken dan een mens kan. Bedrijven als KPN lopen voorop in de toepassing van deze ontwikkeling, en hebben hiermee al grote efficiëntieslagen kunnen maken.
Trendontwikkeling
Omdat RPA al redelijk volwassen is in de ontwikkeling is er geen grote hype meer rondom deze trend. Waarom is het dan toch een trend? Dat komt met name vanwege de almaar breder wordende toepasbaarheid en de laagdrempeligheid van de technologie. Omdat de technologie steeds toegankelijker wordt en er steeds meer mogelijkheden worden bedacht om RPA te gebruiken, groeit het gebruik nog steeds gestaag. De ontwikkeling en groei van de trend zit dus met name in het breder toepassen van de technologie, en het vertrouwen hebben in de technologie.