Vanuit Boston leidde Bart Heilbron BlueConic, de van oorsprong Nijmeegse leverancier van online-marketingsoftware. Begin 2022 haalde hij een van Amerika’s grootste investeringsmaatschappijen aan boord en stelde zo de toekomst van zijn bedrijf veilig. Een jaar later stapte hij wel uit BlueConic. Zelf noemt Heilbron BlueConic een van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse software-industrie. Toch is het een serieuze speler op het gebied van marketingtechnologie, maar niet heel bekend. Met zijn customer data platform (cdp) volgt het potentiële klanten in realtime over verschillende digitale kanalen, zodat je een goed beeld van deze personen krijgt en ze relevante content kunt aanbieden. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om Bart Heilbron van BlueConic te nomineren in de categorie CxO.
BlueConic is voortgekomen uit GX Software, dat sinds de jaren negentig adviseert over webcontentmanagement en daarvoor tools levert. In 2008 besloot Heilbron zich toe te leggen op marketingtechnologie, zoals e-mailsoftware en crm-systemen. Twee jaar werd er gebouwd aan de back-end en de gebruikersinterface. In het begin draaiden sommige klanten het platform lokaal, maar inmiddels gebruikt iedereen het vanuit de cloudomgeving. In 2014 verhuisde BlueConic naar de VS, na een deal met een Amerikaanse investeerder. De markt voor marketingsoftware is er veel groter dan in Europa. Bedrijven hebben een sterkere focus op sales en marketing. Als je de Amerikaanse markt wilt betreden, moet je dat niet doen vanuit Nederland.
Vista Equity Partners nam een meerderheidsbelang in BlueConic. Dit is een van de grootste software-investeerders in de VS. Ze zien de potentie van technologie-onafhankelijke cdp-platformen en zochten naar een aanbieder daarvan. Uiteindelijk kwamen ze bij BlueConic uit. Ze noemen het bedrijf guerrillastrijders in de cloudoorlog. Deze investering is het laatste bedrag dat BlueConic nodig heeft voor wereldwijde uitrol. De ambitie is groot: een dominante cdp-speler worden. Het nieuwe kapitaal wordt dan ook gebruikt voor marktexpansie, productontwikkeling en eventuele acquisities. En voor werving van personeel, dat van 150 werknemers met een jaar met zo’n honderd moet groeien.