Deepfake-technologie wordt alsmaar beter, maar er kleven ook serieuze risico's aan. DuckDuckGoose zag dat gevaar al snel en ontwikkelde een tool die deepfakes detecteert. De tech-startup richt zich met namen op overheden en fintech-bedrijven. Neem bijvoorbeeld een bank-app op je mobiel, die de gebruiker identificeert op basis van gezichtsherkenning. Handig, maar ook deepfake-gevoelig. En diezelfde technologie brengt ook ceo-fraude naar een next level. Een deepfake-stem doet zich aan de telefoon voor als directeur en vraagt aan de financiële afdeling om snel even een ton over te maken. Het gebeurt tegenwoordig al. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om DuckDuckGoose te nomineren in de categorie Tech-startup.
Het zijn risico’s als deze die DuckDuckGoose wil tackelen. De startup heeft een tool ontwikkeld die binnen enkele seconden de echtheid van een audiofragment, video of foto laat zien. Met een nauwkeurigheid die na veel door ontwikkelen is opgelopen tot 95 procent. Het systeem is gebaseerd op uitlegbare kunstmatige intelligentie. Het vertelt dus niet alleen of het echt of nep is, het laat ook visueel zien waar de deepfake zit. DuckDuckGoose schotelt inmiddels technologie voor in drie verschillende varianten: als app, als api en als gratis browser-plugin. Die laatste is geschikt voor iedereen die Chrome of Edge gebruikt. Je krijgt dan als gebruiker een melding als je een website bezoekt met deepfake-materiaal. Bijvoorbeeld voor journalisten is dat handig. DuckDuckGoose rekent met haar klanten af door middel van een abonnement, in combinatie met pay per use. In de browser-plugin ziet het bedrijf vooralsnog geen verdienmodel.
Het NFI, het Nederlands Forensisch Instituut, was één van de eerste afnemers. Zij zetten de technologie van DuckDuckGoose in bij zaken waarbij digitale content een rol speelt. Een andere bekende klant is de Tweede Kamer, waarmee een vast jaarbedrag is afgesproken. Allerlei debatten en overlegmomenten worden opgenomen en online beschikbaar gesteld aan iedereen die dat wil terugkijken. Burgers kunnen deze beelden bewerken met deepfake en Kamerleden of bewindslieden daarmee confronteren. De DuckDuckGoose-technologie voorkomt dat. Een tweede klantsegment is fintech, met de digitale onboarding van klanten en medewerkers als use-case. Financiële instellingen zijn gebonden aan strenge Know Your Customer-regels. 5 tot 10 procent van de selfies die bij banken en crypto-exchange platformen binnenkomen, zou bewerkt zijn met deepfake-technologie.