Geonext heeft een digitale drieling gerealiseerd waarmee ProRail het European Rail Traffic Management System (ERTMS) sneller uit kan rollen. Met de digitale drieling kan ProRail de hele omgeving van baanvakken tot in detail in beeld brengen, zonder dat er ook maar één buitendienststelling voor nodig is. Met de digitale drieling kan ERTMS straks snel, zeker en probleemloos worden geïmplementeerd. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om het project ‘Versnelde uitrol ERTMS door digitale drieling’ te nomineren in de categorie Digitale Transformatie.
De digitale tweeling kennen we al langer: een werkend, virtueel model van een product, proces of dienst dat uiterst nauwkeurig is, zowel in de weergave van een systeem als in de omgeving waarin het functioneert. Het is dus een exacte digitale kopie van de werkelijkheid. Geonext heeft de tweeling nu getransformeerd tot een drieling. Met deze innovatie gaat het hele productieproces, van data-inwinning tot aan de digitale tweeling, aanzienlijk sneller. Met behulp van de innovatie van GeoNext kan ERTMS tot wel tien jaar eerder geïmplementeerd worden.
Hoe kan de digitale drieling straks in de praktijk worden toegepast? Als een baanvak toe is voor implementatie van ERTMS, moet dat baanvak heel exact in beeld zijn. Tot in het kleinste detail. De benodigde data van dat baanvak krijgt Geonext van ProRail. Deze data worden gecontroleerd, waarbij met regelmaat wordt geconstateerd dat die niet geheel correct zijn. Geonext voegt er vervolgens eigen data aan toe. Die data worden verzameld vanuit de lucht en vanaf de grond, waarbij de data door machine learning worden opgezet naar objecten. De computer is dus geleerd om een puntenwolk om te zetten in een object, zodat de computer straks op basis van een verzameling puntjes zaken kan herkennen.