In economisch uitdagende tijden is klantbetrokkenheid een topprioriteit organisaties. Diepere personalisatie leidt tot meer klantbehoud. Het is daarom voor die organisaties zaak om te blijven zoeken naar manieren om een persoonlijke klantervaring te bieden gedurende het hele support- en aankooptraject. Zendesk biedt nu proactieve berichten, ontworpen om bedrijven te helpen hun klanten meer betekenisvolle, contextuele, tijdige en gepersonaliseerde interacties te bieden via moderne berichtenkanalen. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om Zendesk te nomineren in de categorie Customer Experience.
Zendesk biedt proactieve ondersteuning, zoals het aanbieden van geautomatiseerde selfservice op basis van gebruikersgedrag en interactiegeschiedenis, evenals vertragingen bij productlevering en gepland onderhoud. Daarnaast stimuleert het klantbetrokkenheid, acquisitie en retentie met aangepaste begroetingen, begeleide onboarding en aankondigingen. Ook worden de verkoop- en conversiepercentages verhoogd met gerichte berichten op basis van gebruikersgebeurtenissen en eerdere interacties.
Door een servicemedewerker proactief contact te laten opnemen met klanten om eventuele vragen of andere obstakels voor aankoop aan te pakken (of zelfs gewoon hallo te zeggen), is de kans om wat aan een klant te verkopen 60 procent hoger dan wanneer er geen contact was. Zendesk kan nu binnen messaging meer conversatie en gestroomlijnde ervaring aan klanten bieden. Bovendien heeft Zendesk berekend dat 70 procent van de consumenten meer koopt bij bedrijven die naadloze conversatie-ervaringen bieden. 64 procent geeft meer uit bij een merk wanneer problemen worden opgelost via het kanaal waar ze zich al bevinden.