Eén van de grootste ergernissen bij het thuisbezorgen van boodschappen is een onduidelijk tijdsframe. Met het routemanagementsysteem dat Plus in 2022 geïntroduceerd heeft, RoutiGo, is dit naar eigen zeggen verleden tijd. De software combineert routeplanning, navigatie, registratie en track & trace, waardoor klanten altijd weten waar ze aan toe zijn en ondernemers meer grip krijgen op hun operatie. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om RoutiGo te nomineren in de categorie Customer Experience.
De e-commerce operatie is complex en uitdagend, zeker bij levensmiddelen. Je hebt te maken met een veelvoud aan interne processen en deze moeten allemaal naadloos aansluiten op de externe, voor een optimale klantbeleving en een beheersbaar proces. Plus heeft de afgelopen jaren steeds meer technologie toegevoegd in de e-commerce operatie om het proces klantvriendelijker te maken. Voor ordermanagement, order picking en delivery zijn diverse applicaties in gebruik. Voor het organiseren van de last mile was dit tot begin dit jaar nog niet het geval. Die volgende stap is nu ook gezet, waardoor het verzamelen en uitleveren van bestellingen voor de winkels efficiënter wordt en klanten beter weten waar ze aan toe zijn.
Fysieke en online boodschappentrips lopen steeds meer door elkaar heen. Waar sommige consumenten de boodschappen al uitsluitend online doen, wisselt een steeds groter deel van de klanten online af met bezoek aan de fysieke winkel. En dan is er ook nog altijd een klein deel dat het boodschappenlijstje letterlijk naar de winkel brengt of telefonisch bestelt, om de boodschappen vervolgens thuis te laten bezorgen. Binnen RoutiGo is de bestelling nu tot op de minuut te volgen met dit nieuwe systeem.