Een team van Fontys Hogeschool heeft met zijn drone-project de TU/e-prijs gewonnen voor het beste prototype. In het project ‘MultiRotorResearch’ wordt artificiële intelligentie (ai) gebruikt om de drone te leren vliegen op basis van menselijk vlieggedrag. Ai is nog niet eerder zo toegepast, want uiteindelijk zijn mensen toch de beste bestuurders. Mensen kunnen slim omgaan met onverwachte situaties, wat computers lastig vinden. Net als bij zelfrijdende auto’s gebruiken de Fontys-studenten het idee van end-to-end-ai: met machine learning heeft de drone ‘geleerd’ hoe deze moet omgaan met obstakels. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om het project ‘MultiRotorResearch’ te nomineren in de categorie Onderwijsproject.
Zo’n zestig teams deden mee aan de TU/e ‘Engineers of Tomorrow’ Challenge, waar diverse prijzen verdeeld werden om een idee verder te ontwikkelen. Eén van die teams kwam van Fontys Hogeschool met het project ‘MultiRotorResearch’. Het project wat zich richt op autonome drones ontwikkelen won de Prototyping Award; een financiële boost van vijfduizend euro voor het project.
Het prototype wat het team gebouwd heeft is dus een drone. Die is zelf gebouwd, maar dat is niet wat ‘m zo bijzonder maakt. Er is namelijk artificiële intelligentie gebruikt om de drone te leren vliegen van menselijk vlieggedrag. Drones zijn lastig in gebruik en er is een flinke learning curve, maar onder aan de streep zijn mensen de beste bestuurders. De drone kan een missie inplannen tussen twee gps-coördinaten, en die kan de drone zelfstandig afleggen en ook bijvoorbeeld bomen vermijden. Uiteindelijk werd het project MultiRotorResearch omgevormd tot een eigen bedrijf.