Vorig jaar deden meer dan 180.000 middelbare scholieren eindexamen zonder een onderdeel digitalisering. Terwijl de wereld steeds digitaler wordt. Alleen als je van jongs af aan onderwijs krijgt over digitalisering, kan je volwaardig meedoen. NLdigital en Platform Talent voor Technologie zijn daarom met de nieuwe modules Digitale Technologie gekomen binnen het keuzevak Natuur, Leven en Technologie (NLT). Met het vak NLT en de modules Digitale Technologie inspireren leraren hun leerlingen voor it. Uniek is dat leerlingen ervaren wat je met digitale technologie kan in plaats van hoe die precies werkt. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om het project ‘Digitale Technologie binnen keuzevak NLT’ te nomineren in de categorie Onderwijsproject.
Het vak behandelt bijvoorbeeld hoe je digitale opsporingstechnieken kunt gebruiken in forensisch onderzoek. Of hoe je bij akkerbouw droogte en de groei van gewassen meet, via bijvoorbeeld foto’s die door drones zijn genomen. Of hoe je inzicht krijgt in de verspreiding van fijnstof door die zelf met een sensor te meten. Ongeveer 40 procent van alle havo/vwo-scholen in Nederland biedt op dit moment het keuzevak NLT aan. Hun leerlingen kunnen vanaf nu de modules Digitale Technologie volgen.
De kernmodule Digitale Technologie is samen met leraren, publiek-privaat ontwikkeld. Dit betekent dat deze vrij beschikbaar is voor alle scholen, ook als ze NLT niet aanbieden. Vooralsnog is NLT er alleen voor de bovenbouw havo/vwo, maar de vereniging is gestart met het uitbreiden van de aanpak naar lagere klassen mavo, havo en vwo. De modules zijn ontwikkeld door de Vereniging NLT met steun van Platform Talent voor Technologie, NLdigital, Dutch Data Center Association, Dutch Cloud Community, CGI, IBM, Human Capital Agenda ICT, Nederlandse AI Coalitie, WisMon, Stichting Globe, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), Stichting Technasium, Vakvereniging I&I en het Outreachfonds van de Bètadecanen van de Nederlandse universiteiten.