Goed onderhoud van auto’s zorgt niet alleen voor blijvende mobiliteit, het is ook bepalend voor de restwaarde van de auto. De digitale serviceregisters van de diverse autofabrikanten maken het raadplegen en bijhouden er echter niet gemakkelijker op. Koskamp heeft ervoor gezorgd dat dit proces een stuk makkelijker is geworden, autodealer Van der Veen Groep profiteert daarvan. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om het project ‘Digitaal servicebericht’ te nomineren in de categorie MKB-project.
Dat er tijd te winnen valt op het vlak van de werkplaatsadministratie is voor veel autobedrijven een bekend fenomeen. Het digitale serviceboekje van veel autofabrikanten is bij merkspecialisten nog wel te overzien, maar autobedrijven met meerdere merken hebben te maken met lijsten met verschillende wachtwoorden. Bovendien kent elk merk zijn eigen voorkeuren voor de gebruikte hard- en software. Dat je continu moet schakelen tussen de huisstijl en werkwijze van elk merk maakt het er niet gemakkelijker op, merkte ook de Van der Veen Autogroep in Friesland en Groningen.
TecAlliance heeft met zijn product TecRMI Service Book deze punten weten te ondervangen door een centraal platform aan te bieden waarmee rechtstreeks gecommuniceerd kan worden met de databases van de fabrikanten op een uniforme manier. Welk merk het ook betreft, de gehanteerde processen en methodes zijn gestandaardiseerd zodat de gebruiker niet steeds hoeft te zoeken als het toevallig een merk betreft dat minder vaak wordt bediend. Koskamp heeft het product al vroeg omarmd, maar wilde voor brede marktintroductie eerst de gebruikersfeedback horen van geselecteerde klanten, waaronder de Van der Veen Autogroep.