Het Isala ziekenhuis is in staat om maar liefst vijftig procent van de zorg van de afdeling Longgeneeskunde digitaal, op afstand, te leveren. Dat kan met de huidige oplossingen dus al gerealiseerd worden. Het ziekenhuis streeft er uiteindelijk naar om een kwart van alle zorg bij de patiënt thuis te verlenen. Daarnaast zitten er ook nog nieuwe ontwikkelingen aan te komen, zoals een app die ook zorg op afstand mogelijk maakt voor patiënten met longkanker of een longembolie. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om het Isala ziekenhuis te nomineren in de categorie Zorgproject.
De mogelijkheden voor het leveren van zorg op afstand werden al verkend voordat de coronapandemie toesloeg. Feit is echter wel dat de ontwikkelingen door deze pandemie de afgelopen twee jaar in een stroomversnelling zijn gekomen. Longpatiënten die in aanmerking komen om, ook als ze nog extra zuurstof nodig hebben, eerder het ziekenhuis te verlaten, krijgen daarvoor een speciale app op hun smartphone. Daarin kan de patiënt aangeven hoe het met hem of haar gaat. Verpleegkundigen in het Mobitoringscentrum van het Isala hebben regelmatig contact met de patiënt. Mocht er meer aan de hand zijn of de verpleegkundige twijfelt, dan is er altijd een longarts standby. Deze werkwijze heeft haar meerwaarde tijdens de coronapandemie meer dan bewezen. Het is veilig, het vermindert de ligduur en bovendien; patiënten waarderen het. Daarnaast bewegen patiënten thuis meer dan in het ziekenhuis.
Inmiddels maken veel patiënten van de afdeling Longgeneeskunde in Isala al gebruik van een app. Hiermee krijgen ze niet alleen meer regie over hun ziekte, ze zijn dankzij de app ook beter geïnformeerd. Mocht dat nodig zijn, dan kunnen ze via de app ook sneller in contact komen met een longverpleegkundige. Door op deze manier te werken zijn er minder ziekenhuisopnames en kunnen longaanvallen vaker worden voorkomen. En goed nieuws, binnenkort is er ook een app voor patiënten met longkanker of een longembolie.