Daisy Navarrete Schuiten is product owner vr bij het XR Centre of Excellence binnen de it-afdeling van AirFrance-KLM. Ze bouwt virtual reality-oplossingen die als training dienen voor het personeel. Te denken valt dan aan een vr-cockpittraining voor piloten of een fire safety-training voor de cabin crew. Met vr probeert ze een ervaring te bieden die in het echt onmogelijk is. Voor Navarrete Schuiten is toegevoegde waarde van virtual reality de heilige graal. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om Daisy Navarrete Schuiten van AirFrance-KLM te nomineren in de categorie IT-talent.
Als didacticus binnen verschillende rollen bij KLM heeft Navarrete Schuiten steevast naar het grootste leerrendement van een trainingsinterventie gekeken. De ontwikkeling van vr en de benodigde hardware is peperduur. Daarom daagt zij zichzelf steeds uit om iets te maken dat waarde toevoegt. Dit kan de wow-factor zijn bij de cursist, maar ook het financiële plaatje. Neem de eerder genoemde cockpittraining. KLM gebruikt flight simulators om vliegers te trainen. Maar moet je echt elke handeling in de sim trainen? Dankzij vr kunnen ze een eenvoudige handeling als de motor starten gewoon thuis op de bank oefenen. Hierdoor blijft er in de simulator meer tijd over om heel specifieke situaties te oefenen. En kun je op termijn af met minder – dure – tijd in de sim.
Navarrete Schuiten en haar team werken als een mini-bedrijfje binnen KLM om vr een logische keuze te maken voor trainingstoepassingen. Ook vanuit de markt groeit de interesse voor de toepassingen die ze maken. Zo maakt het Deltion College inmiddels gebruik van de fire safety- en jetway bridge-training die KLM heeft ontwikkeld. Met die laatste oefenen studenten het werk van de bridge operators, die op de luchthaven de passagiersbruggen tegen het vliegtuig zetten. Voor Deltion werd we een bestaande proof of concept ‘gepolijst’. Ze begint altijd met zo’n poc en verbetert die samen met de gebruiker tijdens een aantal sprints. Op dit moment heeft het team verschillende proofs of concept op de plank liggen, die potentieel rendabel te maken zijn. Financieel, maar ook in termen van de wow-factor.