De Amsterdamse startup Greencast ontwikkelt software die bedrijven inzicht geeft in hun CO2-emissies. Het bedrijf maakt hierbij gebruik van machine learning. Greencast koppelt zijn software aan het boekhoudsysteem van klanten en kan hierdoor de kleinste details analyseren: de CO2-emissies van de vrachtwagen die de producten levert tot aan de lunch die bedrijven serveren. Na de analyse helpt Greencast bedrijven ook met een plan voor CO2-reductie. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om Greencast te nomineren in de categorie Tech-startup.
Doorgaans doen consultancybedrijven het werk dat Greencast heeft gedigitaliseerd, maar hun werkwijze is enigszins verouderd. Zij komen bij bedrijven langs en doen handmatig analyses op basis van lange vragenlijsten. Dat is vaak erg duur, want ze zijn er vier tot zes weken druk mee. Per dag betaal je voor een consultancybedrijf al snel een paar duizend euro, Greencast werkt met licenties van enkele honderden euro’s per maand. Hiervoor krijg je niet eenmaal je rapportage, maar ontvang je het hele jaar door rapportages. Greencast hanteert dus een saas-businessmodel. Hoe groter een bedrijf is, hoe meer deze afdraagt. Greencast richt zich met name op snelle groeibedrijven, zoals startups en scaleups, die begrijpen dat duurzaamheid belangrijk is. Zij moeten hier bovendien over rapporteren naar klanten en investeerders.
Ook voor investeerders zelf kan Greencast soelaas bieden. Het biedt hen een dashboard waarmee ze hun hele portfolio aan bedrijven kunnen monitoren. Dit kunnen ze hierdoor eenvoudig rapporteren aan hun eigen investeerders, waardoor ze makkelijker en voor een lager bedrag geld ophalen bij hen. Daar kon Greencast zelf ook wel baat bij gaan hebben, want het is met meerdere investeerders en een fonds in onderhandeling over een investeringen van 400.000 euro. Deze investering moet deels aandelen en een lening bestaan. Met dit kapitaal wil Greencast zijn eerste personeelsleden aannemen, functies met futuristische titels als ‘carbon analist’ en ‘climate engineer’. Het bedrijf wil 25 procent van zijn aandelen uitdelen aan medewerkers van het eerste uur om zo talent aan te trekken.