Supermarktketen Jumbo rolde een nieuw loyaliteitsprogramma uit en kreeg te maken met vereisten uit de GDPR-regeling. Om het in goede banen te leiden omarmde het bedrijf een werkwijze om data te tracken en verenigen, met daarbij aandacht voor het groeiende klantenbestand. Dankzij master data management (mdm) van Tibco is de klantloyaliteit verbeterd. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om ‘Verbeterde klantloyaliteit’ van Jumbo en Tibco te nomineren in de categorie Customer Experience.
Voor meer controle over data moest het mdm-programma op de schop. In plaats van gegevens die zich in verschillende systemen bevinden, wilde men naar een overkoepelend systeem voor het beheer. Dit om de juiste inzichten in de customer journey te krijgen. Ook kan Jumbo zo beter voldoen aan privacywetgeving. Met nieuwe mdm-software van Tibco werkte de supermarktketen aan een loyaal klantenbestand, door de klant centraal te stellen en de verwachtingen te overtreffen. De mdm-aanpak realiseerde een volledig (360 graden) zicht op het bedrijf en zijn klanten. Onderliggende datastructuren zijn met het mdm-platform aangepakt.
Als klanten punten niet bij zouden kunnen houden, zullen sommigen er niet blijven winkelen. Dat werkt ook de andere kant op, het verdienen van meer beloningen zorgt juist voor meer winkelbezoeken. Jumbo kan door de mdm-modernisatieslag zien waar klanten geïnteresseerd in zijn en alle klantendata bijhouden. Daarnaast heeft het bedrijf inzicht in trends. Jumbo zag direct resultaten bij de lancering van het loyaliteitsprogramma. Doordat klantendata georganiseerd is, zijn er ook minder vragen vanuit klanten. Daardoor kunnen dataspecialisten zich meer bezighouden met waardevolle projecten. Bovendien hoeft customer service minder problemen op te lossen rond incorrecte klantendata.